Mikor térül meg egy CNG projekt?

Ügyfeleink részéről elég sok a felmerülő kérdés abban a tekintetben, hogy hogyan is fog megtérülni a CNG töltőállomás-beruházásuk. Amikor a részleteket kezdjük el kidolgozni a projektek kapcsán, mindig kiderül, hogy az ördög valóban ezekben lakik, a mondás igaz.

Terület kiválasztása

Első teendőnk mindenképpen a megfelelő terület kiválasztása. Sok szempontot figyelembe kell venni, de ezek közül a legfontosabbak:

Műszaki létesítési szabályok

Jó megközelíthetőség a vevők részéről

Utóbbira példa: egy busz felvesz akár 100-150 kg CNG-t is egy tankolással. Ha a buszokat, nagy haszongépjárműveket nem tudjuk a területre beengedni, például a kis fordulókör miatt, akkor egy jelentős piactól vágtuk el magunkat.

Gázellátás a területen

Magyarországon a gázvezeték-hálózat rendkívül sűrű, kapacitása pedig igen nagy, a jelenlegi gázigénynél sokkal többet is képes volna kiszolgálni. Talán nem köztudott, de Magyarország gázfelhasználása évek óta meredeken zuhan, a hálózat viszont nem lett kisebb. Bőven vannak benne tartalékok.

Ennek ellenére sok esetben a kiválasztott területen infrastruktúra hiányában mégsem tudunk CNG töltőállomást létesíteni.

Lehet, hogy van vezetékes földgáz a telephelyen, csak éppen a töltőállomás számára szükséges, akár több száz m3/h kapacitás nem elérhető, ilyenkor a hálózat fejlesztése szükséges. Sok esetben a gázszolgáltató ezt díjmentesen is vállalja a nagy várható felhasználásra való tekintettel, más esetekben viszont a fogyasztónak kell ezt meghiteleznie, és a későbbiekben az energia árakból kompenzálja a szolgáltató.

A 100 méternél hosszabb gázvezeték létesítése építési engedély köteles, így ennek megvalósítása a bürokratikus szabályok miatt az 1 évet is elérheti. Ilyenkor a türelem vagy egy másik telephely lehet segítségünkre.

Technika kiválasztása

A töltőállomáson működő technika kiválasztásánál nemcsak a várható napi felhasználást, de az optimális műszaki üzemeltetést is tekintetbe kell venni.

Kompresszor teljesítmény megválasztása

Ideális az, ha a töltőállomás kompresszora nem napi 1-2 órát, hanem napi 5-20 órát dolgozik. Ez kíméli leginkább a technológiát, és – mint azt majd látni fogjuk – ehhez lehet a legkedvezőbb gázárakat is elérni.

Példa:

Tervezett napi felhasználás: 1200 kg

1200 kg = 1724 m3

1724 m3 / 5h = 345 m3/h , 1724 m3 / 20h = 85,7 m3/h

Ideális kompresszor teljesítmény: 85 és 345 Nm3/h között

Nyilvánvaló, hogy egy 300 Nm3/h teljesítményű kompresszorban jóval nagyobb a tartalék, de lehet hogy feleslegesen nagy a céljainkhoz.

A kisebb kompresszor előnye, hogy a hozzá tartozó gáz ár a kisebb kapacitás lekötés miatt valószínűleg érezhetően kedvezőbb lesz, hátránya viszont, hogy a járműveket a nap folyamán elosztva kell megtankolnunk, hacsak nincs igen nagy CNG tárolókapacitásunk.

Több kompresszor, felfutó felhasználás

Érdekes lehetőség a felfutó felhasználásra való tervezéskor a két kompresszoros töltőállomás megvalósítása. Ez a gyakorlatban igen gyakran előfordul. A második kompresszor beépítése a konténerbe megtörténhet azonnal, az első üzembe helyezéskor, vagy bármikor a későbbiek során. A második kompresszort akkor kell bevetni, amikor a felhasználás ezt már indokolja.

Nem árt viszont tudni, hogy két kisebb kompresszor üzemeltetése fajlagosan drágább, mint egy nagyobbé, és kettőnél több kompresszor esetén ez még inkább igaz. Minél több kompresszorunk dolgozik a töltőállomásban (egy helyett), annál magasabb lesz a CNG önköltsége.

Pozitívumként említhetjük meg azt, hogy egy kompresszor hibája esetén a töltőállomás minden bizonnyal tovább tud üzemelni, ha kisebb kapacitással is.

Teljesítmény csökkentése nyomáscsökkentővel (reduktorral)

Amennyiben a rendelkezésre álló gáznyomás a telephelyen meghaladja az 1 bart, úgy lehetőségként felmerül egy olyan kompresszor modell alkalmazása, amelynek a felső szívóoldali nyomáshatára a telephely gáznyomásának közelében van, míg alsó határa valahol érzékelhetően lejjebb.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái fejlesztésébe

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái további fejlesztésébe, célja a mesterséges intelligencia és az autóipar rendszereinek összehangolása, és ez által a mindennapi autózás kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele - közölte a kínai autógyártó abból az alkalomból, hogy átadták a márka tízmilliomodik, új energiákkal hajtott modelljét tulajdonosának.