Világszerte megjelentek a nagyvárosokban gázüzemű buszok, részben azzal a céllal, hogy csökkentsék a fosszilis üzemanyagok elégetése által okozott üvegházhatást.
Egy új vizsgálat azonban arra a meglepő következtetésre jutott, hogy a metánnal hajtott járművek bevezetése károsabb lehet a klímaváltozás szempontjából, mint a dízelüzeműek megtartása. Az erről szóló tanulmány a Science tudományos lap pénteki számában lesz olvasható. Való igaz, hogy a természetes földgáz elégetésével nagyjából 30 százalékkal kevesebb szén-dioxid keletkezik, mint amikor dízelt égetünk. Csakhogy a gáz kitermelése során kiszivárgó metán is üvegházhatású, és harmincszor durvább hatású a szén-dioxidnál. A Stanford Egyetem, Massachusetts Institute of Technology és az Egyesült Államok energiaügyi minisztériumának közös kutatása szerint a metánszivárgás káros hatásával elvész minden előny, amit a kisebb szén-dioxid-kibocsátással nyerünk.
A tudósok megállapították, hogy 50 százalékkal több metán van a légkörben, mint amennyi a EPA környezetvédelmi ügynökség korábbi becsléseiben szerepelt, ami azt jelzi, hogy a metán termelése során a vártnál több gáz szivárog el.
A tanulmány azonban nemcsak a dízel-metán átállással foglalkozik, hanem arra is kitér, hogy a széntüzelésű erőművekről igenis érdemes átállni földgázra, mert az csökkenti a felmelegedést okozó gázok mennyiségét. A jelentés valószínűleg megsürgeti majd a metánkibocsátás szabályozására irányuló amerikai kormányzati törekvéseket. Ez végső soron arra késztetheti a gázkitermelő cégeket, hogy új technikákat dolgozzanak ki, amelyekkel jelentősen csökkenthető a szivárgás.
forrás: index.hu