A Toyota régóta a mainstream autóipari jövőkép előtt jár egy brosúrával. Egy évtizede nyomják, hogy a hibridautó nem a jövő, hanem a hagyományos technológia szükségszerű optimalizálása csupán. A jövő szerintük a hidrogén.
A Toyota régóta a mainstream autóipari jövőkép előtt jár egy brosúrával. Egy évtizede nyomják, hogy a hibridautó nem a jövő, hanem a hagyományos technológia szükségszerű optimalizálása csupán. A jövő szerintük a hidrogén Honda FCEV Concept Genfben, 2014 480 km-es hatótávot ígér egy tank hidrogénnel Takarékosságra optimalizált forma és szerelvények, a világítás természetesen LED-es 136 lóerő rendszer csúcsteljesítménye A futurisztikus forma bizonyos szempontból visszalépés a 2008-as, teljesen autószerű FCX-hez képest A tüzelőanyagcella mérete azonos teljesítmény mellett 1/3-dal javult a 2008-as FCX hidrogénautóéhoz képest Toyota FCV Concept; Genf, 2014 Az alapforma autószerű, de a részletek európai szemmel elég furák A Toyota hidrogénautója is a 100 kW (136 LE) teljesítményre van belőve Takarékosságra optimalizált Michelin-abroncsra rakták Sejtelmesen derengő likon mehet be a nagynyomású hidrogén Láthatóan ezt a rücskös műanyagot szánták a kocsi legmarkánsabb részének, de hogy miért??? FCV-tervek Genfből LED-ek adják a fényt, természetesen A Toyota FCV technikájának csupasz lényege. Hátul a hidrogéntank és az akku, elöl a cella, a teljesítmény-szabályzó, a villanymotor FCV-tervek Genfből Cuki kis emblémás tanksapka a hidrogén-betöltőcsonkon 500 km-es hatótávot ígér a Toyota egy tankkal, a tankolás 3 percet vesz igénybe FCV-tervek Genfből FCV-tervek Genfből Hyundai ix35 FCV, Genf, 2014 A Hyundai hidrogénautója némi utánajárással elérhető Európában bárki számára, kérdés, hogy tudja-e hol tankolni a kedves vevő Saját fejlesztésű a hidrogéncella, az akku koreai gyártótól érkezik A jövő autójában is ekézheti majd a szaksajtó a pálcás motorháztető-kitámasztást Itt tódul a tankba a nagynyomású hidrogén Kívül-belül zavarbaejtően autószerű a hidrogénes ix35 A tank is házon belül készül A tank is házon belül készül A Hyundai hidrogénautója pucéran
Hirdetés
Évek óta mondogatják már olyan autóipari törpevállalatok, mint a General Motors, a Toyota vagy a Honda, hogy a nem is olyan távoli jövőben a hidrogénautózás, vagyis a tüzelőanyag-cellás hajtásláncok elterjedése legalább olyan léptékű lesz az autóiparban, amilyen dinamizmussal a tisztán elektromos autók térhódítása zajlik most.
Genfben egy teljesen szériaérett, sőt, már valójában egész számottevő sorozatban gyártott Hyundai, egy kicsit túl jövőautó-szerű, de kiforrott technikájú Honda és egy rondácska, de állítólag szintén teljesen kész Toyota hidrogénautó képviselte a legvalószínűbb közeli jövőt a nagy márkák részéről.
Mi az az FCV?
A hidrogénautókban hidrogénből és a légkör oxigénjéből egy rejtélyes dobozban (ez a tüzelőanyag-cella, angolul Fuel Cell) elektromos áram és némi vízgőz jön létre. Az elektromos energia egy még rejtélyesebb dobozon keresztül juthat el az átmeneti akkumulátor- vagy kondenzátor-elvű tárolóba, illetve akár közvetlenül is a kerekeket hajtó villanymotorra. Vagyis lényegében a hidrogénautó is elektromos autó, csak az elektromos energia forrása nem a benzinmotorral vagy hálózatról feltöltött akkumulátor, hanem a cellában oxidálódó hidrogén. Korábban (például a BMW-nél) voltak kísérletek a hidrogén dugattyús motorban való elégetésére is, de a gyártók hamar belátták, hogy a többszörös átalakítási energiaveszteség miatt ez egy ordas nagy hülyeség.
Kis rövidítéstan még a témához: EV: Electric Vehicle, Elektromos Jármű. BEV: Battery Electric Vehicle, Akkumulátoros Elektromos Autó. PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle, Bedugható (konnektorról tölthető) Hibrid Elektromos Jármű. FCV vagy FCEV: Fuel Cell (Electric) Vehicle, Tüzelőanyag-Cellás Elektromos Jármű. E-REV: Extended Range Electric Vehicle, benzines segédgenerátoros elektromos autó, Kiterjesztett Hatótávú Elektromos Jármű. PVEV: PhotoVoltaic electric Vehicle, Fotovoltaikous (napelemes) elektromos jármű.
Honda FCEV Concept
A Honda FCX néven 2002-ben már adott lízingbe tüzelőanyagcellás autókat, FCX Clarity néven pedig 2008 óta kínál bizonyos kitüntetett ügyfélkörnek egy középkategóriás méretű hidrogénautót. (Mi is vezettük öt éve a kocsit.) A jövő mintha kicsit megtorpant volna; ennyi idő ahhoz volt elég a Hondának, hogy FCEV Concept néven egy fura spoilerekkel agyontűzdelt, az FCX-nél sokkal kevésbé autószerű tanulmányt rakjon össze az idei Genfi Szalonig, pontosabban a tavalyi Los Angeles Motor Show-ig, ahol a nagyközönség először láthatta a kocsit.
Az FCEV teljesítménye nem változott az FCX-hez képest (136 lóerő), viszont a hidrogéncella mérete kétharmadára zsugorodott, hatékonysága 3 kW/l-re nőtt. (Vagyis a kb. 33 literes cellából 100 kW-ot lehet kivenni;ez az adat olyan fontos index a hidrogénautóknál, mint a literteljesítmény a benzinmotoroknál.) Immár a komplett hajtáslánc befér a motortérbe, az utastérből nem vesz el helyet a technika, mint az FCX-ben (itt a két első ülés között volt a hidrogéncella). Az FCEV hidrogéntartálya három perc alatt tölthető fel 700 bar nyomással körülbelül 500 km-re elegendő hidrogénnel.
A teljes cikk itt olvasható.