Kizárólag a nagyobb, 200 négyzetméter feletti üzlethelységgel rendelkező kereskedelmi egységeket vonná a termékdíj törvény hatálya alá a Magyar Sörgyártók Szövetsége - ismertette Sivó Imre, a szervezet elnöke csütörtökön háttérbeszélgetésen Budapesten.

A sörgyártók csak a nagyobb üzleteket vonnák be a termékdíjba

Kizárólag a nagyobb, 200 négyzetméter feletti üzlethelységgel rendelkező kereskedelmi egységeket vonná a termékdíj törvény hatálya alá a Magyar Sörgyártók Szövetsége – ismertette Sivó Imre, a szervezet elnöke csütörtökön háttérbeszélgetésen Budapesten.

Hangsúlyozta: a magyar sörgyártók nem értenek egyet a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM) jelenlegi szándékával, amely kizárólag a termékcsomagolások gyártóira terhelné a környezetvédelmi termékdíj megfizetését, míg az összes kereskedelmi szereplőt kihagynák a készülő törvényből. Ezzel a megoldással a gyártókra egy “anyagilag el nem viselhető mértékű” termékdíj hárulna, míg a kereskedőknek megszűnne az érdeke a környezetvédelmi szempontok teljesítésében – fejtette ki a szövetség vezetője. Hozzátette: a kereskedelmi hulladékok több mint 60 százaléka a szuper- és hipermarketekben keletkezik. Ezek az üzletek könyebben tudják teljesíteni a termékdíj fizetéssel járó adminisztrációs terheket, mint a tanácsadók segítségére szoruló, legkisebb vállalkozások.

A szervezet vezetője szerint a minisztérium tervei elfogadhatatlan mértékben, három-, négyszeresére növelnék a termékdíj bevételeket, holott azok már a januárban történt változtatásokkal is növekedtek. A költségvetésnek összesen 8-9 milliárd forintos bevétele származott 2008-ban az italcsomagolásokra vonatkozó termékdíjből, míg a Vám- és Pénzügyőrség már 16 milliárd forintot szedett be 2009 első félévében a valamennyi csomagolásra vonatkozó termékdíj kategóriájában – érzékeltette a termékdíj emelkedését Sivó Imre.

A szövetség elnöke ugyanakkor elismerte, hogy a zöldtárca javaslatainak vannak pozitív elemei is. Ezek közé sorolta, hogy a termékdíj törvény alanyai levonhatnák befizetési kötelezettségeikből az újrahasznosítást és visszagyűjtést növelő beruházások önrészét. A sörös csomagolások után fizetett termékdíj mintegy háromnegyedét teszi ki az italcsomagolások után fizetendő termékdíjaknak, a sörgyártók 2009-ben így 3 milliárd forintos befizetésre számítanak – mutatott rá Sivó Imre.

Az Országgyűlés 2008 november elején 192 igen, 184 nem és 1 tartózkodás mellett fogadta el a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény módosítását. A változtatás szerint a korábbi, az Európai Unió által is kifogásolt gyakorlattal ellentétben nem diszkriminálják a külföldi beszállítókat, és a díj mértékét nem befolyásolja a palack tartalma. Így valamennyi beszállító azonos díjat fizet. A KvVM korábbi tájékoztatása szerint a hulladékmennyiség csökkenését és a fogyasztói szemlélet változását kívánta ösztönözni az új termékdíj törvénnyel. A zöldtárca ugyanakkor a törvény elfogadásakor arra is ígéretet tett, hogy egy munkabizottság – társadalmi, gazdasági, önkormányzati és állami szervezetek bevonásával – a változó viszonyokhoz rugalmasabban alkalmazkodó, újabb, hosszú távú termékdíj szabályozásra tesz javaslatot 2009. május 31-ig. A Magyar Sörgyártók Szövetsége szerint a minisztérium idáig nem tett eleget a hosszú távú koncepció megalkotására tett ígéretének.

Ajánlott tartalom

AM: nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat

Nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat. A hazai agrártermelés hosszú távú fenntarthatóságához alapjaiban járulnak hozzá a hazai, kiváló minőségű vetőmagok és szaporítóanyagok - mondta Farkas Sándor, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára csütörtökön Szarvason, az I. Országos Vetőmag-gazdálkodási Konferencia megnyitóján a tárca közleménye szerint.