Teljes egészében elektromos vezérlésű szemétszállító autót eddig még nem készítettek hazánkban – kizárólag a DE Műszaki Kar laboratóriumában.
A Debreceni Egyetem Műszaki Karának három autófejlesztési projektje is a végéhez érkezett: május 1-jén a Gerundium versenyautó az alternatív hajtású autók győri versenyén, a Széchenyi Futamon, a Toyota MR2 karosszériájába tervezett és épített elektromos hajtás hamarosan közúti forgalomban bizonyíthat, nyáron pedig megkezdi kísérleti üzemét tehát szemét begyűjtését és szállítását az a szemétszállító teherautó, ami egyedülálló kivitelezésének köszönhetően a világ élvonalába repítheti a Műszaki Kar fejlesztői csapatát.
A szemétszállító autónak nemcsak közlekednie, de segédberendezéseit működtetnie is elektromosan, energiatakarékosan szükséges – éppen ezért nemcsak a motort, de a szeméttároló edények ürítését végző hidraulikai rendszert is átépítették a szakemberek, a hidro-mechanikus szabályozás helyére új vezérlőrendszert telepítettek, lecsökkentve az energia-felhasználást. Az eredetileg 20 kW teljesítményigényű ürítő és préselő berendezés az átépítés után 5 kW teljesítménnyel dolgozik. A „kukás” autóhoz egyedi motort és hajtást terveztek és gyártottak, ami szintén jelentős energiamegtakarítást eredményezhet.
Egy szemétszállító körben a teherautó kb. 70 liter gázolajat fogyaszt, a mi hajtásunkkal viszont ez 100 kilowattnyi villamos energiával megoldható, ami megközelíti utanként a 20 ezer forintos megtakarítást. Számításaink szerint egy akkumulátor csomag 2000 töltésre lesz elegendő. A szemétszállító autó oldalára napelemeket telepítettünk, melyek a hidraulikát is vezérlő akkumulátorok töltésére segítenek rá, míg az autó tetejére az általam tervezett speciális napelemek kerülnek, melyek a hajtást biztosító, 600 voltos egyenfeszültségű akkumulátor-rendszert segítik – mutatta be az autót fejlesztője, Bartha István, a Műszaki Kar mérnöktanára, aki arra is rámutatott, hogy ilyen, tisztán elektromos szemétszállító autó még nem közlekedik Magyarországon. A debreceni csoda viszont fog, nyáron Békéscsabán már munkába is áll.
A Műszaki Kar Villamosmérnöki és Mechatronikai Tanszék autóépítő laboratóriumában található a Toyota MR2 típusú autó karosszériája, amiben immár teljesen kiforrott, új elektromos hajtású motor végzi a munkát. Az autó bármilyen konnektorból feltölthető, egy töltéssel 150 km megtételére képes, az akkumulátorok élettartama pedig 300 ezer megtett kilométerig biztosítják a működést. Az erőt a két hátsó kerékre szerelt, egyenként 7,5 kilowattos villanymotorok biztosítják, melyek könnyűsége miatt rendkívüli gyorsulási képességgel bír az autó. A villanymotorok és az alkalmazott láncáttétel jelenleg olyan erőt képvisel, hogy az autó gyári fékrendszere azt nem képes lefékezni. Az autó karosszériamunkáinak elvégzése, a biztonsági elemeinek telepítése után – hamarosan – a forgalomban is láthatjuk majd a járművet, amit városi használatra és versenykörülményekre egyaránt tudnak a szakemberek programozni.
A többszörös díjnyertes versenyautó, a Gerundium már a május 1-jei, győri Széchenyi Futamra készül, csupán a kasztni nincs még a szerkezeten, egyébként a továbbfejlesztés lezárult. Gyorsulása jelenleg megegyezik egy átlagos személyautóéval: 8-10 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet, és akár 120 km/h sebességgel történő folyamatos haladásra is képes – mindezt két darab 2,2 kilowattos villanymotorral.
forrás: haon.hu