A tengerbe öntik a szennyvizet a turistahajók

A nagy üdülőhajók, melyek a Karibi-szigeteken és egyéb egzotikus tájakon utaztatják a turistákat, évente 3,78 milliárd liternyi kezeletlen szennyvizet öntenek a tengerekbe.

A sokkoló számadat a „2014 Cruise Ship Report Card” nevű jelentésből származik, melyet a Föld Barátai környezetvédő világszervezet jelentetett meg. A kalkulációhoz a tengeri túráztatást végző 16 legnagyobb vállalat amerikai állami szerveknek bejelentett adatait vették alapul. Amint a zöldek kutakodásából kiderül, a turisztikai vállalatok több lépést tettek már hajóik környezetbarátabbá alakítására, s a környezeti terhelés mérséklésére. Ez alól viszont az esetek többségében kivételt képez a szennyvíz-kérdés.

Mivel a legnagyobb márkák hatalmas úszó városokkal közlekednek – amikor egy ilyen 10-12 emeletes hajó kiköt például az olaszországi Velencében, eltörpülnek mellette a néhány szintes történelmi épületek –, a tengerbe bocsátott szennyvízmennyiség nyilvánvalóan tetemes.

A tengeri turistahajóknak csak 40 százaléka alkalmaz valamilyen szennyvíztisztítási eljárást a hajón belül. De még ezek is elöregedett technológiák.

A cégek gondatlanságának oka, hogy a hajók javarészt a „senki földjén” hajóznak. Az amerikai jogrend mindössze a parttól számított 3 mérföldes (4,8 kilométeres) körzetben követeli meg, hogy a hajók ne piszkítsák be a vizet szennyvízzel. Azon túl már mindenki önszorgalomból oldja meg a tisztítást, ha akarja.

A Föld Barátai vezetősége örvendetesnek találta, hogy első alkalommal állt készséggel rendelkezésre a vizsgálathoz mind a 16 vezető túrahajó-üzemeltető cég.

HULLÁMZÓ SZENNY

Egy 3000 utast szállító hajó átlagosan 79 494 liternyi szennyvizet produkál. Méghozzá naponta! Ezzel 10 magán-úszómedencét is fel lehetne tölteni a tehetősebb családok villáinak udvaraiban. De mivel az új hajók gyakran 8000 fős kapacitással bírnak, a valós számok ennél sokkal nagyobbak.

A 16 céget számba vevő statisztika ráadásul nem terjed ki a világ más tájain bejegyzett és kisebb vállalkozások hajóira. Az elemzők osztályozták a turisztikai cégeket: a Disney Cruise Lines kapott egyedül kiváló minősítést a szennyvízkezelésért.

forrás: piacesprofit.hu

Ajánlott tartalom

AM: elindult a #vadateszem kampány

Új lendületet jelent a vadhús népszerűsítésében a #vadateszem kampány elindítása, amely az egészséges és változatos táplálkozásra is ráirányítja a figyelmet - mondta Felkai Beáta Olga élelmiszerláncért felelős helyettes államtitkár pénteken Budapesten, a kezdeményezést beharangozó sajtótájékoztatón az Agrárminisztérium (AM) közleménye szerint.