Zöld rendszámot javasolnak szakemberek az elektromos autóknak Magyarországon. A tisztán elektromos autókból alig néhány tucat van hazánkban, és megjelenésükben semmiben sem különböznek a hagyományos, benzines kocsiktól.
A rendeletek alapján az elektromos járművek használhatják a budapesti buszsávokat, illetve kedvezményesen vehetik igénybe a parkolókat is. Várható-e, hogy elterjednek ezek az autók Magyarországon, ennek érdekében kaphatnak-e még engedményeket, és menyire felelnek meg a műszaki előírásoknak?
A zöld rendszámnak azért van jogosultsága, mert az olyan kiváltságokat, mint a buszsávok használata vagy az ingyenes parkolás, könnyebben ellenőrizhetné a hatóság, hisz a járművek kitűnnének a hagyományos autók közül – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke a Kossuth Rádió Napközben című keddi műsorában.
A szakértő úgy vélte, egy ideig és meghatározott keret mértékéig állami támogatásra lenne szükség az autók vásárlásához, támogatni kellene az üzemeltetést és meg kellene kezdeni a kellő infrastruktúra kiépítését ahhoz, hogy a környezetkímélőbb autók el tudjanak terjedni. Az állam így egy olyan üzenetet közölne, hogy fontos számára a környezetvédelem, az EU-s irányelvek betartása, azoknak az embereknek pedig, akik fontosnak tartják a környezet kímélését, az energia-megtakarítást és a nagyvárosokban lévő lokális kibocsátás csökkentését, ki tudná egyenlíteni az elektromos és a belső égésű autók árát – mutatott rá.
Szabó Richárd, a Közlekedéstudományi Intézet környezeti igazgatója szerint az elterjedés kritikus pontja a töltőhálózati elérhetőség. A töltésnek négy formáját különböztetjük meg – folytatta. Az első a háztartási rendszerről való töltés, ebben az esetben az akkumulátorok 80 százalékos töltöttségi szintjének eléréséhez 5-8 órára van szükséges. A második a normál teljesítményű elektromos töltőállomás, amikor 380-400 voltos feszültség mellett 2,5-3 óra a töltési idő. A harmadik a nagyteljesítményű elektromos töltőállomás: 22 kilowattnál nagyobb teljesítmény mellett félóra alatt megtörténik a töltés. A negyedik a villámtöltés, amikor 10-15 perc alatt fel lehet tölteni az akkumulátort, de a gyors töltés megrövidíti az akkuk élettartamát – sorolta. Az elektromos „tankolás” költsége jelenleg körülbelül feleannyiba kerül, mint a hagyományos – hangsúlyozta.
Egy hibridautó ára 4 millió forinttól 10 millió fölötti összegig terjed. A technika fejlődésével és elterjedésével, vagyis a darabszámok növekedésével ugyanakkor vélhetően olcsóbbá válnak majd ezek a járművek – állapította meg Erdélyi Péter.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke úgy vélte azonban, hogy drasztikus átállás nem várható belátható időn belül, a belső égésű motorral működő autókat nem fogják leváltani a más hajtásúak a közeljövőben. Jelenleg a fejlődés egy ciklusában járunk, még nagyon sok minden történik majd, míg kialakul a környezetvédelmileg elfogadhatóbb autózás – húzta alá.