Gázmeghajtású óceánjárókkal a klímaváltozás ellen

Elképzelhető, hogy egyszer földgáz hajtja majd az óceánjárók és teherhajók óriási motorját? De mire lenne ez jó?

A Helios projekt koppenhágai kutatóközpontjában egy különleges hajómotort fejlesztenek. A motort dízelolaj és cseppfolyós gáz hajtja, arra tervezték, hogy csökkentsék az üvegházi gázok kibocsátását. A HELIOS nevű uniós kutatási projekt tudósai szerint kicsit másként működik, mint a hagyományos hajómotorok.

– A hajó irányítójának néhány új monitort is figyelnie kell, de az egyetlen plusz feladat annyi, hogy beindítsák a gázmeghajtást, amikor jónak látják – mondta el az Euronews-nak Michael Johnsen Kryger gépészmérnök.

Ez a motor abban is újító, hogy nem a hagyományos anyagokból készült. Erre azért volt szükség, mert különben nem lehetett volna biztosítani a kettős meghajtású motor biztonságos működését.

– A gázt háromszáz bár nyomás alatt tartjuk egy kettős falú rendszerben, amely egy külső és egy belső csőből áll – magyarázta Kryger. – A külső csövet szellőztetjük, ellenőrizzük a gáz áramlását, így azt is látjuk, hogy nem szivárog-e valahol.

De vajon honnan tudják a tudósok, mi történik a motorban, amikor befecskendezik a gázt?

– Nagysebességű kamerákat használunk egy endoszkóppal kombinálva, hogy bekukucskáljunk a motor belsejébe – válaszolta meg kérdésünket Johan Fredrik Hult optikai mérnök. – Így egyre többet tudunk arról, hogyan gyújtja be a nagy nyomáson befecskendezett földgázt a dízel gyújtócső. Így optimalizálni tudjuk a befecskendezés időzítését, a fúvókák elhelyezkedését azért, hogy minél hatékonyabban tudjuk meggyújtani a gázt.

Több mint száz ilyen motort adtak már el hajótulajdonosoknak, akik abban bíznak, hogy a befektetés könnyen megtérülhet egy olyan szektorban, ahol a környezetvédelmi szabályozás folyamatosan szigorodik.

– Ha a teljes képet nézzük, ezek a hajók nagyjából huszonöt harminc évig fognak működni. Ebben az időtávban már biztosan nem lehet majd magas kéntartalmú üzemanyagot használni, ilyen szempontból ezzel az üzlettel mindenki nyer – mondta egy brit kereskedelmi hajótársaság hajózási igazgatója, Peter Andersson.

A kutatók szerint a technológia már száz százalékig működőképes, ugyanakkor sem az infrastruktúra, sem a piac nem áll még készen arra, hogy ez a megoldás széles körben elterjedjen.

– Biztosítani kellene a cseppfolyós gáz szállítására alkalmas vezetékrendszert és védett töltőállomásokat – sorolta a feltételeket Lars R. Juliussen, a projekt koordinátora. – Ha van töltőállomás-hálózat, folyamatos utánpótlás, valamint biztonságos és megbízható árstruktúra, az emberek csak akkor veszik fontolóra, hogy átálljanak egy száz százalékig gázzal működő rendszerre.

A világ kereskedelmi hajóinak kilencvenkilenc százalékát dízel hajtja – a HELIOS motorjainak ezt az óriási piacot kellene meghódítania.

forrás: hu.euronews.com

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.