Tarlós István egy bangkoki konferencián ismerkedett meg a fukuokai hidrogén-projekttel, és már ő is vizet kipufogó buszokat szeretne Budapestre.
Budapest főpolgármestere felkérte a BKK vezérigazgatóját, hogy vizsgálja meg, milyen realitása van a budapesti tömegközlekedésben a környezetbarát hidrogéncellás üzemmód bevezetésének. Tarlós az ASEM (Asia-Europe Meeting) kormányzók és polgármesterek számára rendezett bangkoki konferenciáján hallgatta meg a fukuokai polgármester Soichiro Takashima előadását, amelyen a helyi politikus arról számolt be, hogy városában mennyire bevált ez a technológia.
A japán város hidrogénstratégiája nemcsak azt jelenti, hogy nulla emissziós hidrogénhajtású buszokat üzemeltetnek a tömegközlekedésben, hanem számos más formáját támogatják a környezetkímélő technológiának (például a gyártást). Viszont tény az is, hogy a Toyota itt teszteli a 2016-ban sorozatgyártásra tervezett busztípusát.
A Toyota élen jár a technológia alkalmazásában: tavaly mutatta be Mirai nevű üzemanyagcellás személyautóját: az első hidrogénhajtású szériamodellt idén már az autókereskedésekben is meg lehet venni. A japánok az európai autópiacot is inspirálták, az Audi is elkezdte fejleszteni a saját üzemanyagcellás hajtásláncát. Az ehhez szükséges szabadalmi jogokat már a többi nagy autógyár is beszerezte, ebből az következik, hogy a jövőben több ilyen modell is a gyártószalagra kerül.
Az egyik buszos szakblog szerint 2003 eleje óta Európa több nagyvárosában is teszteltek hidrogénnel meghajtott városi autóbuszokat. A Clean Urban Transport for Europe programban részt vevő 11 nagyvárosban 33 Mercedes Citaro és 14 MAN Lion’s City busz közlekedett. A buszokról kiderült, hogy megbízhatóan működnek, fogyasztásuk viszont magas: 210-28kg/100km hidrogént igényeltek, ami 66-93liter/100km gázolajfogyasztásnak, a dízelbuszok átlagfogyasztásának a duplája. A programot a blog szerint csak Hamburgban folytatták.
A hidrogénhajtású buszok elterjedését az is akadályozza, hogy beszerzési áruk 3-4-szerese a normál dízelbuszokénak, ráadásul működtetésükhöz egy alternatív hidrogénkutak kellenek.
A BKV a hidrogénhajtás helyett inkább a gázüzemű és a hibrid technológiák bevezetésével próbálkozik egyelőre, valamint fejleszti a troliflottáját. Szakértők szerint már ez is nagy ugrás az elmúlt évekhez képest.
forrás: index.hu