Hogyan töltsük fel elektromos autónkat árammal kábel nélkül? A választ keressük – és a kocsi alatt találjuk meg.
A spanyolországi Zaragozában különleges töltőállomást terveztek, kifejezetten elektromos autóknak. Egy jármű feltöltése csupán 20 percig tart. Ráadásul még csak kábelek, zsinórok sem kellenek hozzá.
Lourdes García, fejlesztőmérnök: – A rendszer tekercsekkel működik, amelyek az állomás aszfaltja alatt helyezkednek el. Ez tehát induktív technológia. A tekercs az elektromos hálózatból kapja a feszültséget. Ha az autó pontosan áll be a helyére, akkor kapcsolatot teremt a tekerccsel, és ezen keresztül feltöltődik energiával. A rendszer elemekből áll és igen rugalmas. Elektromos autók, teherautók és buszok egyaránt használhatják.
A fejlesztők szerint az induktív töltési technológia egyszerűbb és biztonságosabb, mint a hagyományos kábeles megoldás. Ráadásul távol tartja a vandálokat, és nem csúfítja el az utcaképet sem.
José Francisco Sanz Osorio, fejlesztőmérnök: – Ami az elektronikai részét illeti, 99 százalékos készültségi fokban állunk. Minden megvan, ami egy hatékony töltőállomáshoz szükséges. Már csak a tekercsekkel lesz további dolgunk. Olyan gyártókat keresünk, akik fantáziát látnak ebben a termékben. Csakhogy a tekercsek annyira újszerűek, hogy egyelőre nehéz ilyen gyártókat találnunk.
A fejlesztés egy közös európai projekt része. Ennek célja a villanyautók népszerűsítése. A kutatókat három műszaki probléma foglalkoztatja.
Axel Barkow, elektromérnök: – Az egyik a kommunikáció kérdése, vagyis az, hogy miként lépjen kapcsolatba egymással a jármű és az állomás infrastruktúrája. A másik az energiaátvitel. Azt kellett megoldanunk, hogyan lehet egy 3,7 kilowattos kocsit feltölteni egy 50 kilowattos állomáson. És végül itt van a pozicionálás problémája. Az, hogy hogyan helyezkedik el a tekercs és fölötte az autó, nagyon fontos, mert alapvetően befolyásolja a rendszer hatékonyságát.
Persze az autóvezetőknek is meg kell barátkozniuk az új technológiával. A mérnökök olyan rendszert akartak kidolgozni, amely segít a sofőröknek, hogy pontosan az indukciós tekercs fölé parkolhassanak. Így nem megy pocsékba energia. A szükséges algoritmus elkészítéséhez tanulmányozniuk kellett a mágneses mezőket és az optikát is.
Jörg Küfen, elektromérnök: – A fejlesztés végére eljutottunk arra a pontra, ahol a járművezető egy kamera és egy rádiófrekvenciával működő navigációs rendszer segítségével megfelelő módon parkolhat be az indukciós tekercsek fölé.
Most már csak a töltőállomás potenciálját akarják növelni, mondják a szakemberek.
José Francisco Sanz Osorio: – Mi egy meghatározott frekvencián dolgozunk, de más országokban választhatnak másik frekvenciát is. A lényeg, hogy a rezgésszámokat össze kell hangolni. Ugyancsak meg kell egyeznünk a tekercsek méretéről. Mindezekre szükség van ahhoz, hogy a rendszer működjön.
Axel Barkow: – Szerintem nagyon közel járunk a sorozatgyártáshoz. Arra számítok, hogy egy vagy két év múlva már láthatunk olyan autókat a közlekedésben, amelyeket felszereltek ezzel az új technológiával.
Hogy mi a következő lépés? A kutatók már ezt is tudják. Olyan rendszert akarnak kifejleszteni, amellyel akár menet közben is fel lehet tölteni az elektromos autót.
forrás: euronews.com