Elkészült az Elektronikus Levegő- és Zajvédelmi Adattár

Az EU pontos adatokat kér a levegő- és zajszennyezésről, ezért is vált szükségessé az Elektronikus Levegő- és Zajvédelmi Adattár (ELZA) létrehozása – mondta Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten.

A begyűjtött adatok alkalmasak arra, hogy kimutassák az úthálózaton a kritikus pontokat, így lehetőséget adnak a beavatkozásra – tette hozzá a politikus. A szennyezés pontos meghatározását az is indokolja, hogy az ezredforduló óta háromszorosára nőtt az autópálya-hálózat, és 180-ról 300-ra emelkedett az ezer főre jutó gépjárművek száma – mondta Becsey Zsolt. Az ELZA-t ismertető írásos anyag szerint ez az első lakossági információs rendszer Magyarországon, amely a közlekedési eredetű környezetterhelésről ad tájékoztatást. Valós létesítmény- és forgalmi adatokat használ fel, és térképen mutatja a forgalom okozta hosszú távú környezeti hatásokat. Az adattár a döntéshozóknak is segítséget nyújt. Újdonsága, hogy egy rendszerben kezeli a zajterhelést és a levegőszennyezést. Az ELSA létrehozója a KTI Közlekedéstudományi Intézet, a finanszírozó pedig a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) volt.

Ajánlott tartalom

Számos akadályt kell leküzdeni ahhoz, hogy az EU 2050-re klímasemlegessé váljon

Számos akadályt kell leküzdeni ahhoz, hogy az Európai Unió 2050-re klímasemlegességet érjen el, a gépjárművek teljes kibocsátásmentessége irányában kitűzött cél dicséretes, de az uniónak biztosítania kell, hogy ez ne kerüljön túl sokba polgárainak, és ne menjen ipari szuverenitásának rovására - hívta fel a figyelmet hétfőn közzétett jelentésében az Európai Számvevőszék.