Ma még kevés az elektromos autó Magyarországon, de a kormány lendületet adna az elterjedésüknek: az ösztönzők között vizsgálja az áfakedvezményt. A jogszabályi alapok még idén megszülethetnek, emellett az infrastruktúra kiépítése is megkezdődik ebben az évben.
Jelenleg nincs megfelelő infrastruktúra, amely előfeltétele lenne az elektromos autók elterjedésének, másrészt azért nem épül ki a hálózat, mert kevés az elektromos autó. Ezt a gordiuszi csomót kellene valakinek mielőbb átvágnia ahhoz, hogy megmozduljon a piac – mondta a Világgazdaságnak Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke szerint az infrastruktúra fejlesztésének vagy együtt kellene haladnia a piaccal, vagy meg kellene előznie annak működését. Erdélyi szerint a hálózat kiépítésében az államnak szerepet kellene vállalnia például oly módon, hogy a közúti infrastruktúra mentén (például a parkolókban) töltőállomásokat alakítana ki, miközben a piac szereplői (töltőállomás, áruházak) is bekapcsolódnának ebbe a fejlesztésbe.
Ezek a járművek ma még nagyon drágák, a prémium kategóriába tartozókért húszmillió forintnál is többet elkérnek, igaz, 5-6 millió forintért is lehet „villanyautót” vásárolni. A Magyar Elektromobilitás Szövetség, az Autós Nagykoalíció és az MGE szerint az elektromos autók elterjedését szolgálná, ha valamilyen adókedvezményben részesülnének a vásárlók. A szakma javaslata szerint áfamértékű kedvezményt kellene kapniuk a vevőknek, és ez a kedvezmény már érezhető hatással lenne az árra – tette hozzá Erdélyi. A szervezetek azért nem az áfához kötnék a kedvezmény mértékét, mert azt a magánvevők nem tudnák visszaigényelni. Az adófizetés elkerülése is másfajta kedvezményt indokolna, ezért a szakmai szervezetek szerint inkább a személyi jövedelemadóból vagy a vállalkozási nyereségadóból kellene az elektromos autók vásárláshoz kapcsolódó kedvezményeket leírni – fogalmazott Erdélyi.
Jelenleg néhány tucat tisztán elektromos autó van forgalomban Magyarországon – mondta a Erdélyi Péter, aki szerint nemcsak a kis számuk miatt nem tűnnek ki ezek a környezetterhelés szempontjából kedvező adottságú járművek a sokaságból, hanem azért sem, mert megjelenésükben semmiben sem különböznek a „hagyományos”, benzines társaiktól. A megkülönböztetésnek pedig fontos szerepe lehetne abban, hogy a különböző kedvezmények igénybevételekor láthatóak legyenek ezek a járművek. Ezért a három szövetség azt javasolja, hogy az elektromos autók zöld rendszámot kapjanak. A megkülönböztető jel hiányában az ilyen járművek vezetői később könnyen „beleszaladhatnak” a hatóság bírságaiba.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) is dolgozik a vásárlást elősegítő lépéseken. A tárca arról tájékoztatott, hogy az áfakedvezmény vizsgálata mellett természetesen egyéb ösztönzők bevezetésére is javaslatot tesznek, például a buszsávok használatának lehetőségét, parkolási- és útdíjkedvezmények bevezetését. Az elektromos autót vásárolni tervezők számára biztató, hogy a következő kormányülések egyikén fog tárgyalni a kormány az NGM által készített Jedlik Ányos tervről. Ha pedig pozitív döntés születik a megvalósításról, megkezdődik a munka következő fázisa, ami azt jelenti, hogy az egyes érintett minisztériumok kidolgozzák a Jedlik Ányos tervben azonosított jogszabályi gátak lebontását szolgáló módosításokat, amelyeket még az idei év vége előtt hatályba is akarnak léptetni. A kabinet az év vége előtt végezni kíván a jogalkotási feladatokkal, és terveik szerint az idén megkezdődik az országos töltő-infrastruktúra kiépítése is – tette hozzá az NGM.