A klímatudósok és az olajlobbi is támadja a bioetanolt

Sosem értenek egyet a klímatudósok és az olajlobbi, de ebben az egy kérdésben igen. A bioüzemanyagok nemhogy csökkentik a környezetszennyezést a fosszilis üzemanyagokhoz képest, de magasabb az ÜHG-vonzatuk.

A tudósok mellett a Big Oilként és Big Cornként becézett érdekcsoportok is felemelték szavukat. Mindenki más-más okból.

Nagy felhördülést váltott ki az amerikai Környezetvédelmi Hatóság (EPA) májusban közzétett új bioetanol-szabályozása. A törvénnyel kapcsolatos társadalmi egyeztetés júliusban zárult. A polgárok és vállalkozások hozzászólása a tervezett szabályokhoz megszokott dolog Amerikában. Az illetékes hatóság ezeket a véleményeket értelmezi, összegzi és akár módosíthat is a hallottak-olvasottak tükrében a törvényen.

Az Obama-adminisztráció -az EU-tól eltérően- éveken át késlekedett a 2005 óta érvényben lévő, üzemanyagba kevert bioetanol-arány-szabályozás felülvizsgálásával, melyre 2007-ben a kongresszus is felszólította a szervezetet. A Bush-éra utolsó előtti évében a diskurzus arról szólt, hogy Amerika olajfüggőségét csökkenteni kell, hogy ne kelljen labilis politikájú közel-keleti országokkal vesződnie a kőolajbeszerzésekért. A július végi szenátusi meghallgatáson a politikusok hangot is adtak ennek. (A törvény egyébként a következő alig 2 évre vonatkozik, mivel utána új személy foglalja el az elnöki széket az ovális irodában.)

Ellenérvek

A bioetanolgyártásra termesztett élelmiszernövényeket az élelmiszeripar elől vonják el, s a kínálat szűkölése értelemszerűen emeli az élelmiszerárakat, aminek az alsó- és középosztálybeli családok látják a leginkább kárát. És azok a költségvetések, melyeket nem kormányzati szervezeteknél harmadik világba juttatott segélyszállítmányokra fordítanak.

A kukoricatermelők, a Big Corn, azt nehezményezik, hogy a törvény nem igényel elég kukoricát tőlük.

Az olajlobbi azt, hogy a bioetanol az ő fosszilis üzemanyagaik piaci tortáját dézsmálja meg. Szakszerűbb érvük is van: az autóvezetők tulajdonképpen vesztenek a bioetanollal, mert az ezzel kevert üzemanyag nem elég hatékony -kevesebb kilométert lehet vele menni-, így többször kell tankolniuk. Az olajcégek szerint az EPA új szabályozása túllépi az úgynevezett “keverék falat”, vagyis azt az arányt, aminek megvalósításához már infrastrukturális változásokra van szükség a szektorban. (Az EPA az E15 és az E85 elterjedését szorgalmazza, előbbi 15, utóbbi 85 %-ban tartalmaz bioetanolt.)

A Reuters szerint az American Petroleum Institute képviselője, Bob Greco azt is felvetette, hogy a fogyasztók már nem szeretik az etanolt, mert az E85-keverék iránti kereslet stagnált 2014-ben, miközben az etanol nélküli üzemanyag eladásai nőttek.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái fejlesztésébe

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái további fejlesztésébe, célja a mesterséges intelligencia és az autóipar rendszereinek összehangolása, és ez által a mindennapi autózás kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele - közölte a kínai autógyártó abból az alkalomból, hogy átadták a márka tízmilliomodik, új energiákkal hajtott modelljét tulajdonosának.