Katasztrófavédelmi gyakorlatot tartanak az amerikai és kanadai parti őrség illetékesei április 13-án, felkészülendő annak a luxustengerjárónak az esetleges mentésére, amely először fog végighaladni augusztusban az északnyugati átjárón.
Az alaszkai Sewardból induló Crystal Serenity nevű óceánjáró úti célja New York lesz, a Bering-szoroson áthaladva fog haladni Kanada északi partjai mentén a Jeges-tengeren, majd az Atlanti-óceánon. A tervek szerint 32 nap alatt fogja megtenni útját az amerikai metropolisz kikötőjéig.
Az északi-sarkvidéki tengeri jég kiterjedésének klímaváltozás okozta csökkenése jelentős mértékben növelte a hajóközlekedést a térségben, csakúgy mint a tengeri baleseteknek és a parti őrség mentőmisszióinak a számát, az üzemanyag-kiömlés és a környezetszennyezés kockázatát.
A Crystal óceánjáró mérete – fedélzetén 1700 főnyi utas és személyzet utazik – és a hajóközlekedés további növekedésének lehetősége keltette fel a parti őrségek, a kormányilletékesek és a helyi közösségek figyelmét.
“Ha valami balul üt ki, az nagyon rossz lesz. A legtöbb ideérkező hajón 100, esetleg 150 utas tartózkodik. Ez egy nagyon más vízi jármű” – mondta a The Guardian brit napilap tudósítójának Richard Beneville, Nome alaszkai város polgármestere, ahol a luxustengerjáró szintén kiköt.
Egy évszázaddal az után, hogy Roald Amundsen felfedező elsőként áthajózott a kanadai sarki vizeken 1906-ban, a helyi közösségek és az illetékesek megpróbálnak lépést tartani a sarkvidéken végbemenő változásokkal, amelyeket a tengeri jég eltűnése idéz elő. A Crystal az eddigi legnagyobb és legfényűzőbb hajó lesz, amely átkel az északnyugati átjárón azóta, hogy az 2007 nyarán először szabadult meg teljesen jégpáncéljától, és lehetővé vált, hogy hajók jégtörő kísérete nélkül haladjanak át rajta. Tavaly nyáron már 17 hajó közlekedett ezen a tengeri úton jégtörő nélkül az amerikai parti őrség adatai szerint.
A tengerjárót működtető cég szerint a 14 fedélzetből álló hajón 22 és 120 ezer dollár között lehet utat foglalni, és erre az évre minden szoba elkelt.
Az április 13-i gyakorlat résztvevői áttekintik a legközelebbi parti őrségi támaszponttól mintegy 1600 kilométerre haladó tengerhajó több száz utasának kimentését célzó lidérces forgatókönyvet is – közölték illetékesek.
Az északi-sarkvidéken a kommunikáció extrém kihívást jelent: a mobiltelefon-vétel egyenetlen, nincsenek utak, a Crystal útjába eső települések kicsik.
A Crystal egy jégtörő kíséretében utazik majd, utóbbi fedélzetén két helikopter is lesz. Jégre leszállni képes pilóták, sarki-expedíciók veteránjai, jegesmedve-kutatók is lesznek a fedélzeten az utasok biztonsága és a helyi vadvilág, a környezet és a szokások védelme érdekében – közölte a Crystal Cruises cég.