Egy különleges, nagy hatékonyságú belsőégésű motort alkotott, és szabadalmaztatott az Egyesült Államokban egy orosz származású tudós és fia.
Nikolai Shkolnik 1975-ben hagyta el a Szovjetúniót, miután elvégezte a kijevi műszaki egyetemet. Tíz évig tanácsadóként dolgozott különböző cégeknek, és ez alatt arra a kérdésre kereste a választ, miért nem igazán hatékonyak a ma használatban lévő belsőégésű erőforrások. Kifejlsztette a saját nagy hatékonyságú híbrid ciklusát, időközben már az ugyancsak műszaki végzettséget szerző fiával közösen. Shkolnik meg van győződve róla, hogy a kijevi egyetem rendkívül jó ugródeszka volt számára a forradalmi motor megalkotzásához. Úgy véli, az amerikai mérnökök igen hatékonyan dolgoznak, olykor két-három orosz mérnök képes csak elvégezni ugyanazt a munkamennyiséget, viszont az orosz mérnökök szélesebb látókörűek, és képesek minimum feltételek között is komoly teljesítméynt produkálni.
Shkolnik és fia a Wankel motorból indultak ki, a hatásfokjavítás útján. A közönséges motoroknak számos mozgó alkatrészük van, amelyek mint rontják az adott erőforrás hatékonyságát. A Wankel motor háromszögletű rotorja ezzel szemben több feladatot is képes egymaga elvégezni. A magasabb hatékonyság ellenére ez a megoldás mégsem terjed el széleskörben, mert nem volt igazán megbízható és nem igazán környezetbarát.
A Shkolniks által alapított LiquidPiston társaság kifejleszette saját megoldását, amelyben kiküszöböli a Wankel motor gyengeségeit. A feltaláló öt kísérleti motort készített, újabb és újabb módosításokat végrehajtva. A legutolsót júniusban építették be egy sportkocsiba.
A Shkolniks miniatűr motor kevesebb, mint két kilogramm súlyú, és mindössze három lóerős, viszont 20 százalékos hatásfokkal üzemel. A szabadalmi bejegyzésről szóló hírekben emlékeztetnek, hogy egy hasonló teljesítményű, 23 köbcentiméteres hagyományos belsőégésű motor 12 százalékos hatásfokkal képes dolgozni, és egy ilyen súlyú mai erőforrás mindössze egy lóerős teljesítményre képes. A méret növelésével drámaian javul a Shkolnik motor hatásfoka, a következő testpéldány egy 40 lóerős dízelmotor lesz, amely már 40 százalékos hatásfokkal működik majd, ami hatékonyabb a meg ismert legjobb erőforrásoknéál. Csupán 13 kilogrammot nyom majd, míg egy hasonló teljesítményű hagyomán yos motor legalább 200 kilós. Az újfajta motorokat elsőként motoros fűrészekben, drónokban és áramfejlesztőkben alkalmazhatják. Shkolniks cége 18 millió dollárnyikockázati tőkéhez jutott, és 1 millió dollárt kapott az USA védelmi fejlesztési ügynökségétől.
forrás: energiainfo.hu