Európa nagy lépésekkel halad a 2020-ra kitűzött cél, a 8 milliós elektromos autó populáció felé, de a cél teljesítéséhez évről évre csaknem száz százalékkal kell növelni az eladott zöld autók számát a következő 3 évben.
„A folyamat kézbentartásához és támogatásához átgondolt stratégiára és kiszámítható támogatási rendszerre és annak következetes megvalósítására van szükség az európai tapasztalatok szerint.” – hangsúlyozza Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke.
Megduplázódott a regisztrált elektromos autók száma egy év alatt Ausztriában az European Alternative Fuels Observatory frissen publikált adatai szerint, miközben a töltők száma csaknem elérte a 3300-at. Az Európai Bizottság adatai szerint Európa útjain 2016 első félévében már 500 ezer e-autó futott, amelynek egynegyedét Norvégiában adták el. Magyarországon is egyre nagyobb az érdeklődés: amíg tavaly szeptemberben mintegy 300 zöld rendszámot adtak ki a korábban vásárolt autókra, az azóta eltelt 1 évben – a szabályozói intézkedéseknek köszönhetően – több mint ezerre nőtt a forgalomba helyezett a zöld rendszámmal rendelkező személyautók száma. A kormány ambiciózus célja, hogy 2020-ra legalább 50 ezer környezetkímélő autó közlekedjen a Magyar utakon.
„Az európai példákból látszik, hogy az elektromos autók elterjedését nagymértékben határozza meg a kormányzati szándék, amely egyrészt megnyilvánul az egyértelmű és részletes hosszú távú stratégiában, másrészt az ennek elérését támogató ösztönző rendszer bevezetésében.” – hangsúlyozta Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke. Hozzátette: „A hazai elektromobilitás megfelelő ütemű fejlődéséhez, az év végéig kitűzött rövid, és a 2020-ig kitűzött középtávú tervek eléréséhez ma a kiszámíthatóság hiányzik a legjobban. Olyan stabil szabályozói megközelítésre van szükség, amely évekre előre megmutatja a piaci szereplőknek a beruházásaik tervezéséhez szükséges támogatáspolitika irányait, valamint a dedikált források rendelkezésre állását. Ezek nélkül az elektromobilitásban érintett vállalatok, intézmények és magánemberek nem tudnak felelősen sem terheket, sem kockázatot vállalni.”
Az elektromobilitás elterjedésének – Európa gyorsan fejlődő országainak tapasztalatai alapján – a környezettudatosság mellett két fő mozgatórugója van: mindenekelőtt az autó vezetésével és használatával kapcsolatos előnyök, amelyeket a kormányok és települési önkormányzatok biztosítanak az e-autók használói számára. Amszterdamban a parkolási engedélyek kiadásánál éveznek elsőbbséget a zöld autók, míg Oszlóban a taxi és busz sávok használatának lehetővé vételével tudnak jelentős időmegtakarítást elérni. A vásárlók számára a második legfontosabb szempont a költségmegtakarítás, ami nem első látásra nem egyértelmű, ha csak az autó árát tekintjük, ugyanis az e-autók szalon ára jóval drágább hagyományos társaiknál. A tudatos vásárlók azonban nem csupán az autó vételárát nézik, hanem az üzemeltetés teljes költségével számolnak, amibe beletartoznak az adók, a biztosítás, a szerviz költsége, a parkolás és az úthasználat díja, valamint az üzemanyag ára.
Ezeknek egy részét az állami direkt és indirekt kedvezmények jelentősen tudják csökkenteni, míg másik részük a fejlett technológia miatt kerül jóval kevesebbe. Így például Magyarországon egy hagyományos benzin-üzemeltetésű autó 100 kilométert – 8 literes fogyasztással és 330 forintos benzin árral számolva – 2640 forintért tesz meg, míg elektromos társa – 15 kilowattos fogyasztással és 40 forintos kilowattóra díjjal számolva – 600 forintba kerül. Amellett, hogy a zöld autó 100 kilométeren ötödébe kerül, szervizelése is olcsóbb, hiszen számos, gyakran cserélendő alkatrészre – olajszűrő, gyertya – nincs szükség, a motor nem igen romlik el, a fék kevésbé kopik, míg az akkumulátorokra jellemzően 8 év garanciát vállalnak a gyártók.
„A fogyasztók számára az e-autó vásárlás feltételeinek egy része Magyarországon is adott, hiszen illetékmentes a forgalomba helyezés, nincs regisztrációs adó és cégautó adó, valamint számos városban már bevezették a parkolási díjmentességet, és a kormányzati szándék szerint hamarosan az elektromos járművek esetében direkt támogatási rendszer is bevezetésre kerülhet. Azonban valódi áttörés akkor lesz érzékelhető ezen a piacon, amikor egyrészt a társadalmasítás folyamata előrehalad, vagyis az érintettek meggyőződéssel és tudatosan választják „zöld” megoldásokat, valamint a tömegközlekedés és a közösségi e-autó illetve ebike megosztási rendszerek elterjedésével széles rétegek számára is elérhetővé válik, ezzel valós alternatíváját nyújtva a hagyományos közlekedési megoldásoknak.” – tette hozzá a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke.