Akár utcai lámpákról is tölthető lesz a jövő autója

Technológiai és üzleti szempontból is újszerű megoldást dolgozott ki az elektromos autók töltésére a német Ubitricity.

Amellett, hogy leegyszerűsíti és mobillá teszi a töltőinfrastruktúrát, a berlini központú cég egyúttal fizikailag és a költségek szempontjából is megosztja a töltést biztosító és a felhasználó között. A rendszer Németország mellett Európában több helyen elérhető, Ázsiában is tesztelik. Sajátosságairól és a benne rejlő piaci lehetőségekről a cég alapító-igazgatója, Frank Pawlitschek beszélt az NRGreportnak. Interjú.

Miben tér el az ubitricity a hagyományos töltőrendszerektől?

Amikor néhány éve megalapítottuk a céget, biztosak voltunk abban, hogy az elektromobilitás jelentősége nőni fog. Az elektromobilitás nagy előnye, hogy az akkumulátor akár zöld, megújuló forrásból származó energiával is tölthető. Parkolás közben pedig energiát tárol. Feltettük magunknak a kérdést, hogy milyen technológiát hozzunk létre, amely úgy képes megoldani a parkolás közbeni töltést, a számlázást, az adatok védelmét és felügyeletét, hogy az üzleti szempontból is előnyös legyen. Arra jutottunk, hogy kettébontjuk a hagyományos töltőtechnológiát. Rendszerünk egy fix és egy hordozható komponensből áll. Az áramot egy egyszerű felépítésű csatlakozóhoz (fix elem) csatlakoztatható okoskábelen (mobil elem) keresztül lehet elérni. Az okoskábel nem más, mint egy hagyományos kábel, amelyet mobiláram-elemmel szereltünk fel. Így lehetőség nyílik arra, hogy az infrastruktúra költségeit ne kizárólag annak kiépítője állja, hanem az is, aki tölt. A töltő-infrastruktúrát biztosító félnek gyakorlatilag csak a csatlakozóba kell befektetnie, üzemeltetési költségei nem lesznek, mivel minden szolgáltatással kapcsolatos költség a mobil komponenshez kötődik. Az üzemeltetési költségek csak ott és akkor jelennek meg, ahol és amikor a járművet töltik.

Mennyi ideig tartott kifejleszteni és piacra dobni egy ilyen komplex rendszert?

Az infrastruktúrát 2011-ben kezdtük el fejleszteni egy, a pontos és biztonságos mérésekért felelős német hatósággal közösen, amit egyharmad arányban a német kormány, kétharmad arányban közműcégek finanszíroztak. Az első két évben kifejlesztettük a technológia laboratóriumi körülmények között működő tesztverzióját és a háttérrendszert. Ezekből a technológia egyszerűsítésével prototípusokat, illetve kereskedelmi forgalomra alkalmas verziót készítettünk. Idén tavasszal indult meg a termék valódi kereskedelmi forgalmazása. Összetettnek tűnhet, de a felhasználó szemszögéből egyáltalán nem az. A kábelt egyszerűen a csatlakozóba illeszti, a kábel „felébred”, és megtörténik a rendszer azonosítása. Ha a csatlakozó biztonságosnak tartja a kapcsolatot, azonosítja magát – minden csatlakozó egyéni azonosítóval rendelkezik. Az okoskábelbe helyezett modemen keresztül a kábel képes a felhővel kommunikálni, és rákérdez arra, hogy engedélyezik-e számára, hogy megnyissa a csatlakozót egy apró, elektromos kulcs segítségével. Amint a kulcs elfordul, megindul a töltés, amelyről az autótulajdonos a háttérrendszer által feldolgozott adatok alapján kap számlát.

Nincs szükség hitelkártyára, okostelefonra stb., elég csatlakozni és tölteni, majd automatikusan fizetni.

A rendszer bármilyen csatlakozóhoz képes csatlakozni?

Induláskor a 2-es típusú csatlakozóra esett a választásunk, ma egész Európában ez a szabványos kimenet: valamennyi töltőpont és jármű ezzel rendelkezik. Így, függetlenül attól, hogy a saját egyszerű csatlakozónkat vagy a töltőállomásokon található csatlakozót használja-e a kábeltulajdonos, tud csatlakozni.

A cégről a sajtóban megjelent fotókon a tulajdonos egy lámpaoszlophoz csatlakoztatva tölti az autóját.

A lámpaoszloppal komoly hírnevet szereztünk (nevet). Technológiánk nagy előnye, hogy meg tudjuk osztani két piaci oldal, a töltőpont-infrastruktúrát üzemeltető és az elektromosautó-tulajdonosok között. A csatlakozóban jelen lévő technológia „kicsi”, gyakorlatilag bármilyen lámpaoszlophoz csatlakoztatható. A töltő-infrastruktúra kiépítésének leghosszadalmasabb része egy új vezeték bekötése a rendszerbe. A lámpaoszlopban ez már megvan. Ezért ha elegendő mennyiségű áram van az oszlopban (nem mindegyikkel áll így a dolog), s napközben is be van kapcsolva, könnyen töltőponttá fejleszthető. Londonban például mindössze húsz percbe került, hogy a karbantartáshoz szükséges ajtó módosításával átalakítsunk egy lámpaoszlopot.

Az üzemeltetéshez szükség van a közműcégek együttműködésére is? Hol működik már a rendszer?

A lámpaoszlop tulajdonosával vagy működtetőjével, önkormányzatokkal, a vezetékhálózat üzemeltetőjével is együtt kell működni. Minderre sor került már Németországban, Nagy-Britanniában, Dániában tárgyalunk operátorokkal. Pekingben éppen tesztelik a rendszert – még a kínai lámpaoszlopok is kompatibilisek a rendszerrel, amennyiben van bennük kellő mennyiségű áram, és a elhelyezésük is megfelelő. Közvetlenül a járda mellett, a parkoló autósor mellett kell lenniük.

Mely országokban érhető ma el a rendszer, és merre kívánnak terjeszkedni?

Németországból indultunk, emellett több országban tesztelik rendszerünket. A legfontosabb ország számunkra az Egyesült Királyság: az ország számos települése érdeklődik az igen hatékony töltési megoldások iránt. Franciaország szintén, ahol az EDF energiaszolgáltató is teszteli technológiánkat, ahogy Belgiumban is. A közelmúltban léptünk be az osztrák piacra, itt azonban főként privát töltőhelyekre összpontosítunk. Az elektromos járművek töltése 80-90 százalékban otthon vagy a munkahelyen történik, ezért az ingázókra fókuszálunk. Mindkét helyen egy-egy egyszerű csatlakozóra és összesen egy kábelre van szükség. A céges mobiltelefonokhoz hasonlóan itt is a kábel „céges”, így az otthoni töltés is a cég számlájára íródik. Ez az egyik legnépszerűbb termékünk ma.

Cégek, magánszemélyek vagy önkormányzatok keresik leginkább a rendszert?

A céges flották részéről érkezik a legnagyobb igény. Az elektromos autók ára még magas, a rendszert viszont könnyen integrálják saját rendszereikbe. A dolog kritikus része a számlázás, ami a fenti rendszerrel megoldott. Emellett „okos város” megoldásunk (lámpaoszlopok, töltőpontokhoz kapcsolható megoldások) keresett még. Különösen olyan helyeken, ahol az emberek naponta/hetente legfeljebb egyszer-kétszer töltik járműveiket, vagyis a befektetés kihasználatlan, áll benne a pénz. A csatlakozót viszont könnyű felszerelni, nincs üzemeltetési költsége – van benne üzleti ráció. Különösen fontosak számunkra az ingatlanfejlesztők. Tekintettel arra, hogy a töltések zöme otthon/az irodában történik, ezen épületek átalakításán, felújításán dolgozunk. Az ingatlan tulajdonosának csupán a dokkolót kell beszereltetnie, a bérlők pedig rendszerint a helyi önkormányzat vagy a közműcég által biztosított kábeleket használják. A számlázás költségei ilyenkor megoszlanak a felek között. A lényeg, hogy a költségeken a töltést biztosító és a tölteni kívánó egyaránt osztoznak.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A Suzuki bemutatta első tisztán elektromos személyautóját

A Suzuki Motor Corporation Milánóban bemutatta első sorozatgyártású elektromos (BEV) modelljét, az e-Vitarát, amely stratégiai jelentőségű a vállalat számára - közölte a cég kommunikációs vezetője hétfőn az MTI-vel.