Magyarország csak profitálhat abból, ha az LNG technológia elterjed az országban. A cseppfolyósított földgázon alapú üzemanyag népszerűbbé tételét az Európai Unió is célul tűzte ki, a közeljövőben pedig látványos fejlesztések valósulnak meg – tudtuk meg Domanovszky Henriktől, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnökétől.
Tőzsdefórum: A földgáz alapú közlekedés fejlesztéséhez szükséges infrastruktúra hazai kiépítésére szolgálaló PAN-LNG projekt 2017. szeptember 30-án zárul a tervek szerint. Hol tart most a kivitelezés?
Domanovszky Henrik: Mindenképp idén szeretnénk lezárni a PAN-LNG projektet. Van azonban jelenleg egy kisebb csúszás, mely adminisztrációs okokra vezethető vissza. Ami biztos, hogy ebben az évben öt darab töltőállomásnak el kell készülnie. Az eredetileg tervezetthez képest minimális eltéréssel az M0-es, M1-es, M3-as, M5-ös és az M7-es autópályák mentén épülnek fel ezek az létesítmények úgy, hogy a lehető legjobban lefedjék az országot. Így bármerre akarunk Magyarország területén LNG járművel szállítani vagy közlekedni, az megvalósíthatóvá válik. Akik mostantól LNG jármű vásárlása mellett döntenek, azok számára az infrastruktúra kiépül.
TF: Hol épülnek ezek a töltőállomások? Amellett, hogy az egész országot le kívánták fedni, milyen egyéb szempontok játszottak szerepet a kiválasztásnál?
DH: Alapvető feladatunk, hogy a fő európai szállítási folyosókat fejlesszük, ezt a célt szolgálja az Európai Bizottság által létrehozott CEF (Connecting Europe Facility), amely támogatást nyújt a közlekedési infrastruktúra fejlesztéséhez. A töltőállomások helyszínei úgy lettek kialakítva, hogy azok a legfőbb közlekedési folyosók mentén legyenek. A fejlesztések megvalósulásánál az elsődleges szempont az volt, hogy a lehető legtöbb szállító járművet tudjunk kiszolgálni, ennek a célnak rendeltük alá a helyszínek kiválasztását.
Fontos kiemelni azt is, hogy nem csak LNG, hanem a CNG töltésű járműveket is ki tudjuk majd szolgálni. Utóbbi technológia lényege, hogy földgázból egy elpárologtató technológiával sűrített üzemanyagot állítanak elő. Erre azért van szükség, mert a CNG infrastruktúra jelenleg meglehetősen szegényes hazánkban. Tavaly év végén nyílt csak a tizedik nyilvános CNG kút, ez a szám pedig nagyon kevés az ország méretéhez képest.
TF: Ezek a meglévő benzinkutak bővítésével valósulnak meg, vagy teljesen új töltőállomások kiépítését jelentik?
DH: Ezek jellemzően új építésű töltőállomások, amelyek lehetnek akár kamionparkolókban is.
TF: Tehát akár az autópályák mentén található nagyobb pihenőhelyeken is létesülhetnek ilyen kutak?
DH: Igen, olyan helyeket választottunk, amelyek egyébként is kiszolgálják ezeket a járműveket.
TF: Hogyan indult a projekt? Miért előnyös a gázüzemű technológia?
DH: A PAN-LNG projekt kidolgozásának első nagy feladata annak a tanulmányozása volt, hogy miként lehet a gázüzemű közlekedést elterjeszteni. Az elkészült tanulmány ötven kutató bevonásával készült, akik foglalkoztak a járműtechnikával és a hiányzó infrastruktúra megvalósításának lehetőségével, másrészt azzal, hogy milyen módon lehet biztosítani a jövőben az LNG üzemanyagot a közlekedés számára. Azt biztosra vettük, hogy az LNG mint hajtóanyag az elkövetkezendő években rendkívül gyorsan el fog terjedni. Ugyanis ez az üzemanyagtípus rendkívül tiszta, nem tartalmaz olyan szennyező anyagokat, amelyek a jelenlegi szmoghelyzetet okozzák. Gyakorlatilag ennek a technológiának az alkalmazása nem jár szilárdanyag kibocsátással.
A teljes cikk itt olvasható.