Környezetkímélőbb a házhoz szállítás

A sajtóban megjelent hírek szerint a kormány díjat kíván kivetni a napi fogyasztási cikkeket forgalmazó áruházláncok házhoz szállítási szolgáltatására a „környezetszennyezése miatt”. Valójában viszont környezetvédelmi szempontból előremutató, hogy a magánautós bevásárlás helyett egyre többen a házhoz szállítást választják. Egy kisteherautóra egyszeri alkalommal gyakran 80-100 vevő számára is raknak fel árut, amit optimalizált útvonaltervezés alapján a lehető legrövidebb útvonalon szállítanak ki. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag egy jármű útja helyettesíti a 80-100 személyautó által megtett oda-vissza utat.

Az 1990-es években, amikor megjelentek Budapesten és környékén a bevásárlóközpontok, a Levegő Munkacsoport és Magyar Közlekedési Klub lefordította és kiadta az Osztrák Közlekedési Klub „Bevásárlóközlekedés – A helyi ellátást javítsuk, vagy újabb bevásárlóközpontok épüljenek?” című tanulmányát, amely többek között megállapítja: „A kereskedőtől a vevőhöz szállítás megfelelő szervezésével is lehet autóutat megtakarítani, ha egy kisteherautóval több vevő megvásárolt, illetve megrendelt áruját egyidejűleg hazaszállítják.” Ezt a megállapítást a tanulmány jól működő házhoz szállítási példákkal szemlélteti – egy olyan korban, amikor még nem volt internet, és telefonon kellett leadni a rendelést. Mindezen okok miatt a házhoz szállítást nem díjakkal kellene sújtani, hanem inkább elő kellene segíteni, mindenekelőtt rövid használatú rakodóhelyek létesítésével.

Ajánlott tartalom

Harminc ország önkénteseitől származó virágzási adatokkal tesztelték Darwin megfigyelését

Harminc országban mérték fel a közösségi tudományban résztvevő civilek a tavaszi kankalint, amely faj kiemelkedő genetikai sokféleséget képes produkálni.