Egy év alatt megduplázódott a hibrid és az elektromos autók száma, de még mindig csak kétmillió van belőlük világszerte.
Legalább 600 millió kellene ahhoz, hogy az megérződjön az emissziócsökkentésben. Eközben élesedik a verseny az elektromos autók gyártói között: a Tesla piaci kapitalizációja nagyobb, mint a Fordé, de a többi nagy autógyár is el akar orozni vevőket Elon Musk autóitól. 2015-ben még csak egymillió elektromos autó futkározott az utakon, 2016-ra kétmillióra nőtt a számuk. Lássunk még néhány adatot ezzel kapcsolatban:
- 2016-ban több mint 753 ezer hibridautót adtak el, főleg ennek köszönhető, hogy megugrott az elektromosan (is) meghajtható autóflotta létszáma;
- jelenleg csak a globális gépjárműállomány 0,2 %-át teszik ki a hibrid és tisztán elektromos autók;
- eladásaik 95 %-áért 10 ország felel: Kína, USA, Japán, Kanada, Norvégia, Anglia, Franciaország, Németország, Hollandia, Svédország;
- 2016-ban a Kínában lévő elektromos autók száma meghaladta az USA-ban lévő elektromos autókét, az összes zéróemissziós jármű harmada ma már Kínában található;
- 2020-ra várhatóan kilencmillió elektromos autót használnak a világban, 2025-re számuk valahol 40-70 millió között alakul majd;
Magyarországon 2456 zöld rendszámú autó mozog, ennek valamivel több mint a fele elektromos, a többi hibrid.
Ennyi kellene
A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) új jelentése szerint ahhoz, hogy a párizsi klímaegyezményben megszabott +2 Celsius foknál fékezzük meg a globális felmelegedést (az ipari forradalom előtti klímához képest), 2040-re a globális gépjárműparkból legalább 600 milliónak elektromos autónak kellene lennie.
A jelenlegi kétmillió elektromos autónak tehát egyáltalán nem számottevő a hatása abban, hogy elejét vegyék az emissziókibocsátásnak.
Már 2030-ra is legalább 140 millió hibrid és zéróemissziós autóval kellene utaznunk, hogy 60 %-kal csökkenhessen az üvegházgázkibocsátásunk. Ez esetben 2050-re 50 % lenne az esélye, hogy valóban meg tudjuk fékezni a globális felmelegedés mértékét +2 Celsius foknál.
Gyorsuló terjedés
Mi segíti elő, hogy ez továbbra is gyorsuljon az elektromos autók terjedése? A belső égésű motorral működő autók versenyelőnye még mindig megmutatkozik az árakban, ezért az elektromos autók támogatása adókedvezménnyel még mindig szükséges – már ha a kormányok biztosítani akarják, hogy a közlekedés emisszió csökken a jövőben.
De tény, hogy 2009 óta folyamatosan csökkennek az akkumulátorelőállítás költségei, s ez a tendencia minden bizonnyal a jövőben is megmarad.
“Az elektromos autók malmára hajtja a vizet, hogy motorjaik gyártása egyszerűbb, mint a belső égésű motoroké” – mondta Dieter Zetsche, a Daimler-Benz vezére.
A teljes cikk itt olvasható.