Ezt a témát járta körbe Angliától Dániáig a Futuris. A benzin és a dízel hidrogénnel való helyettesítése az egyik megoldás arra, hogy csökkentsük az utakon a szén-dioxid kibocsátást.
Ma csupán pár száz jármű működik hidrogénnel Európában. Dánia vezeti a mezőnyt. A világon először itt alakítottak ki országos hidrogén töltő állomás hálózatot. Tíz ilyen töltőállomást építettek az ország stratégiai pontjain. – Az akkumulátor helyett van egy olyan üzemanyag cella, ahol az oxigén reakcióra lép a hidrogénnel (H2), ami áramot és vizet hoz létre. Ez egy kémiai reakció, a víz a kipufogón keresztül távozik, ez az egyetlen kibocsátás – mondta Tejs Laustsen Jensen, CEO, Hydrogen Denmark. A projekt célja az, hogy két éven belül mintegy 50 hidrogéntöltő állomás jöjjön létre Európában. Az ezt használó autók számát is kétszeresére akarják emelni. Az elektromos autókkal összehasonlítva a hidrogénnel működő autóknak számos előnyük van, írja az euronews.com.
– Nagyon simán megy, a motornak nincs semmi hangja. Az előnye az, hogy megtarthatjuk a robbanómotornál megszokott mintát, beállhatunk egy töltőállomásra, és 3-5 perc alatt feltölthetjük a motort, és után 400-600 kilométer tudunk autózni – magyarázta a cégvezető.
Az egyik kihívás az, hogyan állítsunk elő tiszta, zöld hidrogént, megújuló forrásokból. A technológia már létezik. Az angliai Sheffieldben egy töltőállomáson van egy elektrolizáló cella. A szélturbina biztosítja a szükséges energiát, amely ahhoz szükséges, hogy a víz elektrolízise során hidrogént állítsanak elő.
– A legtöbb ma előállított hidrogén fosszilis tüzelőanyagokból származik, de amikor hidrogén meghajtású járművekről beszélünk, akkor a hidrogén környezetbarát előállítására gondolunk. A megújuló energiaforrásokat egy vezetékkel közvetlenül összekapcsolhatjuk az előállító egységgel, majd a járművel – magyarázta Ben Madden, projekt koordinátor, H2ME.
A kutatásokkal javítani szeretnék az elektrolizátor hatékonyságát, azt az eszközt, amely szétválasztja a vizet két elemre, hidrogénre és oxigénre. A hidrogént ezután megtisztítják, és megvan az az előnye, hogy helyben tárolják. Ez a cég olyan fejlett elektrolizátoron dolgozik, ami “tiszta” hidrogént állít elő.
– Elő tudunk állítani hidrogént, amikor megmarad többletáram, kevesebb a költség és zöldebb is. És ezt bárhol meg tudjuk tenni, így egy töltőállomás mellett is. És ez lehetővé teszi, hogy megszüntessük az üzemanyag-szállítás szükségességét – mondta Charles Purkless, manager, ITM Power. A költség is kihívást jelent. Az autó vételi ára és az üzemanyag ára egyelőre magasabb, mint a hagyományos autóknál.
– Azt reméljük, hogy 2025-re elérjük azt, hogy ugyanakkora lesz a költsége egy hidrogén meghajtású autónak, mint egy benzines vagy dízeles autónak ma. Ez a cél – hangsúlyozta Ben Madden.
A hidrogénautók tudnak majd versenyezni az elektromos autókkal? A szakemberek szerint van hely az utakon a különböző zéró kibocsátású járműveknek.
– A jövő járműve valahol az akkumulátorral és a hidrogénnel működő autó mixe lesz. Már láthatunk hidrogén és elektromos hibrid járműveket az utakon. Szerintem mindhárom megoldást fogjuk látni, de először is a fosszilis technológiákkal kell versenyeznünk – vélte Tejs Laustsen Jensen.
A szakember azt szeretné, hogy tíz év múlva több százezer hidrogénnel üzemelő járművet láthasson az európai utakon.