Csaknem ötmillió tonnával csökkent a globális éghajlatváltozást gyorsító üvegházhatású gázok kibocsátása tavaly Németországban, de a közlekedési szektor kibocsátása tovább emelkedett a kedden megjelent kormányzati adatok szerint.
A szövetségi környezetvédelmi hivatal (UBA) becsléseken alapuló előzetes adatai alapján Németország tavaly szén-dioxidban számolva 904,7 millió tonna üvegházhatású gázt bocsátott a légkörbe, ami az egy évvel korábbihoz képest 0,5 százalékos – 4,7 millió tonnás – csökkenés, az éghajlatvédelmi erőfeszítések nemzetközi rendszerében bázisévnek számító 1990-hez viszonyítva pedig 27 százalékos visszaesés. Németország azt vállalta, hogy 2020-ig 40 százalékkal, 2030-ig pedig legkevesebb 55 százalékkal csökkenti kibocsátását. A tavalyi fejlemények azt jelzik, hogy további intézkedéseket kell tenni a célok eléréséhez – értékelte Svenja Schulze szövetségi környezetvédelmi miniszter a szerinte vegyes képet mutató adatokat.
A megújuló energiaforrások kiaknázása révén nagy az előrelépés, a közlekedési szektorban viszont továbbra is rossz irányba haladnak a folyamatok. A tiszta levegőhöz és az éghajlat védelméhez trendfordulóra van szükség, ennek súlyponti feladatnak kell lennie az új kormány munkájában – húzta alá a miniszter. Hozzátette, hogy a kormány az idén törvényt dolgoz ki az éghajlatvédelemről, és jövőre életbe lépteti az új jogszabályt. Az energiaszektor üvegházgáz-kibocsátása 4,1 százalékkal – 13,7 millió tonnával – csökkent tavaly, ami a szélenergia kiaknázására épülő áramtermelés fejlődésének és a széntüzelésre épülő áramtermelés visszaszorításának tulajdonítható. A közlekedési szektor kibocsátása 2,3 százalékkal – 3,8 millió tonnával – növekedett, mert az autók, a teherautók és a nyerges vontatók száma is emelkedett, és a gazdasági fellendülés révén egyre több árut szállítanak az utakon.