Kevesebb, mint 10 év alatt a szélenergia lehet Európa legnagyobb áramforrása, jelentette ki a Nemzetközi Energia Ügynökség vezetője.
Jelenleg az európai energiatermelésben 11.6 százalék a szélenergia aránya. Fatih Birol a hamburgi „szélenergia csúcstalálkozón” beszélt erről, hozzátéve: bár az elmúlt két évben valamelyest lassult a szélenergia-termelés bővülése, 2040-re megháromszorozódhat, 1.100 terrawattra nőhet annak jelenlegi termelése. Jelenleg az európai energiatermelésben 11.6 százalék a szélenergia aránya. A vezető szakember szerint a megújuló energia termelésének növelése annál fontosabb, mivel földünk széndioxid kibocsátása három éves stagnálás után tavaly 1.4 százalékkal emelkedett és 2018 első 8 hónapjában további növekedés volt tapasztalható.
A szélenergia termelésének új szakaszát az egyre nagyobb, hosszabb rotorokkal felszerelt berendezések jellemzik. A skóciai Aberdeen közelében a nyáron szereltek fel két, a dán Vestas cég által gyártott szélturbinát, amelyek egyenként 8.8 MW energia-előállítási kapacitásukkal új világrekordot jelentenek.
Az offshore-berendezések kapacitását mindössze egy évtized alatt sikerült megháromszorozni és a fejlődés folytatódik: a szakma valamennyi vállalata 10 MW, vagy még nagyobb kapacitású berendezéseken dolgozik. A General Electric például jövőre akarja üzembe állítani 12 MW-os szélturbinájának prototípusát, amely akár 16.000 háztartás energia-ellátását tudja biztosítani.
A fejlődés legfontosabb tényezője a rotor-szárnyak mérete, hiszen minél nagyobbak azok, annál több energiát lehet velük nyerni. Míg néhány évvel ezelőtt még legfeljebb 60 m hosszú szárnyakat alkalmaztak, az említett skóciai berendezéseknél azok mérete 80 m, ami az A380-as Airbus szárnyméretének felel meg. A GE 12 MW-os turbinája 107 m -es szárnyakat kap, ami akkora, mint egy labdarúgó pálya hossza, s a berendezés 260 m magas lesz. A nagy szárnyak egyébként különösen olyan helyeken célszerűek, ahol kevés a légmozgás, írta a piacesprofit.hu.
Gondot okoz a fejlesztőknek, hogy a szárnyak méretének növelésével aránytalanul nő azok súlya. Ezért gyártásuknál az eddig használt üvegszálak mellett könnyebb karbonszálakat is kell alkalmazni. A heves, orkánszerű szelek kárt okozhatnak a berendezésekben, ezért kutatják, hogy lehet – a repülőgépek mozgatható szárnyelemeinek példájára – a rotor-szárnyakon alkalmazott mozgatható részekkel kivédeni ezt a veszélyt.