A jövő útja áramot termel, elnyeli a zajt és elolvasztja a jeget. Köln közelében megnyitották Németország első ilyen, napelemes útját.

Jeget olvaszt és áramot termel a jövő útja

A jövő útja áramot termel, elnyeli a zajt és elolvasztja a jeget. Köln közelében megnyitották Németország első ilyen, napelemes útját.

A kísérleti, 90 m-es útszakaszt 150 napelem fedi. Építője három állami kutatóintézettel együttműködve hozott létre olyan elemeket, amelyek teherautók terhelését is elbírják, átengedik a fényt és nem csúsznak. Csak ez a kis, 200 m2-es szakasz évi 16.000 kW óra áramot tud termelni – négytagú család egy éves fogyasztását. Gondoskodtak a biztonságról is: a modulok feszültsége csak 30 Volt, ami sem emberre, sem állatra nem veszélyes. A fejlesztők egyik különösen nehéz feladata volt csúszásmentessé és az időjárási szélsőségeknek ellenállóvá tenni a felületet. Azt „dombok” és”völgyek” jellemzik: a dombokat a különösen kemény korunddal vonták be. Az út szerkezete lehetővé teszi, hogy a víz lemossa a szennyeződéseket és megakadályozza az aquaplaningot, amikor nagy esőben kormányozhatatlanná válnak az autók. A szakemberek szerint a német úthálózatot (nem számítva az autópályákat) napelemekkel beborítva 20 millió elektromos járművet lehetne indukciós árammal, menet közben vagy a parkolókban tölteni, piacesprofit.hu.

Az ilyen utak építésének (nyilván rendkívül magas) költségét az illetékesek nem árulták el, csak annyit: a négyzetméterenkénti 250 eurós ártól lehet a módszer gazdaságos. Egyébként ilyen utat elsőnek Hollandiában építettek. Létezik a technológia Kínában, terveznek napelemes utakat Los Angelesben és a Szilikon-völgyben is.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.