A közszolgáltatók folyamatos kapcsolatban állnak a lakossággal, jól tudják, hogy szükség van a helyes magatartásformák kialakítására és betartatására, amit tudatosan felépített kommunikációval megfelelő szinten lehet tartani.
A Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV Zrt.) és a vele együttműködő hulladékgazdálkodási közszolgáltatók az ügyfeleikkel való kommunikációt lényeges feladatuknak tartják. Nem elég ugyanis, ha csak a szakemberek számára világos, hogy a korszerű hulladékkezelés mit is rejt magában, ezt a tudást a háztartások mindennapi gyakorlatává is kell tenniük.
A Sopron és Térsége Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. (STKH) szinte egyedülálló módon saját, környezetbarát termékeket árusító üzlettel rendelkezik. A Zöld Állomás már 9 éve létezik, és a környezetbarát mosó- és tisztítószerektől kezdve a natúrkozmetikumokon át energiatakarékos termékeket is forgalmaz. Évente megrendezik az Új Utca Kukafesztivált, az ügyfélszolgálati iroda váróját megrongálódott és újra formába hozott tárgyakból alakították ki, mint a kukapuff, konténerfotel vagy raklapfogas. A „Zsófi néni megmondja…” képregény sorozattal könnyed és közérthető stílusban adnak hasznos hulladékgyűjtési vagy szolgáltatási tippeket.
Az STKH lakossági kommunikációs és társadalmi felelősségvállalási (CSR) programjait az elmúlt évek során több díjjal is elismerték, a teljesség igénye nélkül: Ozone Zöld Díj, 2015., Magyar Telekom Delfin Díj, 2014., Környezettudatos Vállalatirányítás és Felelős KKV különdíj, 2013.
A zalai térségben a játékos és informatív kommunikáció kerül előtérbe. A Zalai Közszolgáltató Nonprofit Kft. (ZKN) „Mit, hova dobjunk?” programja a szelektíven gyűjthető hulladékokat és a színek szerinti gyűjtőket ismerteti.
Óvodáknál végzett, a hulladékképződés csökkentését célzó játszóház programmal az Európai Hulladékcsökkentési Hét Magyarország Díját szerezték meg.
A Kaposvári Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. (KHG) Újrahasználati Központja a Nyugat-Európában már jól működő modellt követi: a még használható tárgyakat díjmentesen átveszik, ellenőrzik, megtisztítják, végül azokat kedvező áron megvásárolhatják az érdeklődők. További újítás a lomtalanítás digitális reformja: applikáción keresztül lehet kérni egyénileg a hulladék elszállítását, amit végül egyeztetett időpontban biztosít a KHG.
A vállalat részt vesz az országos KUKAkulTÚRA programban, melynek célja a hulladék útjának, illetve a kezelésben résztvevő technikai szereplők bemutatása. A városi Klímanapon a KHG standjainál a gyermekek rendre ügyesebben teljesítik a hulladékválogatási, illetve komposztálási feladatokat, mint a felnőttek.
A #zöldenjobb mozgalmat az Italos Karton Környezetvédelmi Szolgáltató Egyesülés (IKSZ) indította acélból, hogy a közösségi média felületein keresztül ösztönözzék a fiatalokat a környezettudatos magatartásra: a KHG munkatársai is zöld ruhát öltöttek és megosztották fotóikat a #zöldenjobb hashtaggal a június 5-i környezeti világnaphoz kapcsolódó akció keretében.
A KHG péntek délelőttönként lehetőséget biztosít az érdeklődő csoportok fogadására, körbevezetésére a telepen. A fiatalabb korosztály számára környezettudatos játszótér is létesült. A látogatók között a helyi iskola diákjai, illetve óvodásai mellett külföldi egyetem hallgatóit is köszönthették már.
Közép-Dunántúl felé tovább kanyarodva székesfehérvári központtal tevékenykedik a Depónia Kft. Idén szeptemberben hirdettek először Nyílt napot, melyre elsősorban fiatalokat vártak. Előadást hallhattak a szolgáltatói tevékenységről, hulladékból készített játékokkal ismerkedhettek, végül a telepbejárás során végig követhették a szelektíven gyűjtött hulladékok útját és a komposztálás folyamatát is.
A Depónia Kft. Ökoiskola programja több tevékenységet egyesít: a saját tervezésű „Hulladékból termék” vándorkiállítást elsődlegesen az oktatási intézmények részére hirdetik meg. A Depónia film megtekintésével felkerül az i-re a pont: közérthető, informatív és megjelenik benne „Gyüjti” is, a vállalat kabalafigurája. A honlapon elérhető Hulladék ABC könnyed útbaigazítást kínál a hulladékipari fogalmak között.
A Veszprémi Hulladékgazdálkodási Közszolgáltató Nonprofit Kft. (VHK) a Balaton északi vidékét tartja tisztán. A honlapján indított „Jó tudni!” sorozattal a környezetbarát háztartáshoz (tudatos vásárlás), irodához és a komposztáláshoz ad hasznos tippeket. A VHK lakossági fórumjain kiemelten hirdeti a hulladék képződés megelőzését: „a szelektálást a vásárlásnál kell kezdeni!”. Ennek megfelelően a város első osztályos diákjai uzsonnásdobozt kaptak a vállalattól a nejlonzacskó hulladék csökkentése érdekében. A tavalyi évben nyitotta meg kapuit a VHK oktatóterme, mely előadások, foglalkozások megtartására vagy vetítésre is alkalmas. Emellett helyet kapott benne egy mini válogatószalag is, valamint a hulladék feldolgozását bemutató installáció is.
Budapestre érve a Fővárosi Közterület-Fenntartó Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság (FKF Nonprofit Zrt.) neve mindannyiunk számára ismerős. De vajon ismerjük-e érdemben átfogó környezeti nevelési programjukat?
Amellett, hogy az FKF a legnagyobb hulladékkezeléssel foglalkozó szakvállalkozás hazánkban – közel 830.000 háztartást szolgál ki -, és a tevékenysége nem merül ki ennyiben. A társaság Környezetvédelmi Oktatóprogramja kiemelten az óvodáskortól célozza meg az ifjúságot, egészen a középiskolás diákokig. A programokat az igénylő intézményekben vagy eseményeken kihelyezve, vagy az FKF immár két Szemléletformáló és Újrahasználati Központjának (SZÚK) valamelyikében tartja meg az Edukációs csoport. A központok (a XV. és XVIII.kerületben) 2016-ban létesültek. Kialakításuknál szempont volt, hogy aktív hulladékkezelési tevékenység (hulladékudvar és újrahasználat) mellett mind az épületek belső és külső területe is támogassa a környezeti nevelési munkát.
Az FKF ezen kívül számos módon igyekszik elérni a fiatalkorú és a felnőtt generációkat egyaránt:
- 12 különféle kiadvány, továbbá kettő angol nyelvű, melyek között kifestő, feladatgyűjtemény és mesefüzet is van;
- gyermek- és ifjúsági pályázatok során immár 10 éves hagyománnyal rendelkezik a gyermekrajz-pályázat, illetve a 2011-ben indított szépírói pályázat. Mindkét pályázat esetében a nyertes alkotásokat közszemlére bocsátja a társaság: a négy korosztály fődíjas alkotása nagyított méretben kerül fel egy-egy kukásautó mindkét oldalára, míg az írásművekből kötet készül a rajzpályázat jutalmazott alkotásaival kiegészítve;
- az uzsonnásdoboz projekt több éves múltra tekint vissza, és a veszprémi gyakorlathoz hasonlóan Budapesten is az elsős kisdiákok kapják a csomagolási hulladék csökkentése érdekében, így a szülők is bevonódnak a szemléletformálásba;
- Kuka Manó a főszereplője a gyerekeknek szóló kisfilmeknek, segítségével bepillantást nyerhetünk a hulladéklerakókba, szelektív gyűjtők világába, hulladékudvarokba, és tudatosabbá válhatunk a mindennapokban a hulladékok terén.
Országjáró körutunk az Alföld felé haladva ér véget. Az Észak-Alföldi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. (ÉAK) sajátos hagyománya a „Hulladékért virágot” program, mely során meghatározott súlyú hulladéktípusok után növényi hulladékból készült komposztot, vagy utalványt kapnak a résztvevők. Idén májusban rendezték Nyíregyháza Város Önkormányzatával közösen a „Szelektív Szombat” nevű rendezvényt a Városnap keretein belül. A program célja, hogy felhívják a résztvevők figyelmét a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára és játékos vetélkedők segítségével elmélyítsék annak gyakorlatát.
A közszolgáltatók szemléletformáló munkájának hozadéka, hogy mérhető változás realizálódik a lakossági hulladékgyűjtés gyakorlatában. Egyre többen csatlakoznak a környezetbarát megoldásokhoz a „hulladéktermelés” területén is, akár a tudatos vásárlásra, akár takarékos háztartásvezetésre, vagy az újrahasználat és az újrahasznosítás népszerűségére gondolunk. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatók nagyobb hatékonysággal dolgozhatnak a lakosság együttműködésével, a hosszútávon fenntartható gyakorlat átadása pedig tisztább, élhetőbb környezetet teremt mindannyiunk számára.
Képek forrása: NHKV
Forrás: Zöldunió
Hirdetés (X)