Már 2020-ban elkészülhet az első Kínában gyártott Tesla, mivel a kínai-amerikai kereskedelmi háború felgyorsította a terv megvalósítását.
Elon Musk, a cég alapítója és vezérigazgatója 2017 vége felé mondta ki először, hogy a Tesla legnagyobb tengerentúli piacán, Kínában is szeretne elektromos járműveket gyártani. December végén derült ki, hogy a kaliforniai vállalat 30 millió dolláros alaptőkével pénzügyi lízingtársaságot alapított, a székhely a sanghaji szabadkereskedelmi övezet, az új cég törvényes képviselője pedig a Tesla kínai vezetője, Csu Hsziaotung.
A múlt hónapban egy sanghaji illetékes a kínai közösségi médiában azt írta, hogy a Tesla már 2019 második felében megkezdheti a gyártást. A „3-as számú gigagyár”, ahogy emlegetik, a Tesla első tengerentúli üzeme lehet, ahol a tervek szerint Model 3 és Model Y autókat gyártják majd a kínai piacra. (A Gigafactory 1. a cég nevadai akkumulátor és alkatrészgyárát jelöli, a Gigafactory 2. pedig a fotovoltaikus elemeket gyártó buffalói üzemet.) A hírek szerint legalább egy vállalkozó már el is kezdte beszerezni az építési anyagot a kínai beruházáshoz. A cég arra számít, hogy a több mint 80 hektáros üzem képes lesz évi 250 ezer jármű legyártására. (Ez valóban nagy szó lenne: a cég produktivitási problémákkal küzdő fremonti gyárában tavaly az első három hónapban kevesebb mint 10 ezer Model 3-at sikerült legyártani, pedig kb. havonta kellett volna annyi autónak elkészülnie.)
Közbelép a vámháború
A Tesla egyelőre nem nyilatkozott az újabb gigagyár ügyében. Amikor 2017 októberben először lehetett hallani a vállalat kínai terjeszkedési terveiről, Musk még arra intette a befektetőket, hogy ne siettessék az ügyet. Ám a kínai-amerikai kereskedelmi háború gyorsabb intézkedésre sarkallta a céget, miután a Kínába exportált Teslák ára a változó vámoktól függően vadul ingadozni kezdett.
Az első bejelentés idején még bizonytalan volt, hogyan tudna a Tesla Kínában száz százalékig saját tulajdonú autógyárat építeni, mivel a törvények előírták a külföldi gyártóknak, hogy helyi cégekkel közös vegyesvállalatokat alapítsanak, amihez a Teslának látszólag nemigen volt kedve. De Peking áprilisban új befektetési szabályokat vezetett be, hogy a beruházások ösztönzésével jobb pozíciókat érjen el az Egyesült Államok által időközben meghirdetett kereskedelmi háborúban, illetve hogy kedvezzen az elektromos autók gyártóinak – ami a katasztrofális kínai légszennyezés miatt jól felfogott érdeke. A teljes cikk itt olvasható.