Amikor a környezetszennyezésre gondolunk, akkor a legtöbbször a mezőgazdaság, az ipar és a közlekedés jut először az eszünkbe.
Azonban nem gondolnánk, hogy a divatipar ugyanannyira súlyosan tudja szennyezni a környezetet, mint az előbb említettek. A “fast fashion” márkák megjelenésével a divatipar sajnos egyre előkelőbb helyet foglal el ezen a skálán, ma már a második legnagyobb környezetszennyezők közé tartozik az egész világon.
Miért van ekkora hatással a környezetre a divat?
Nos, ha figyelembe vesszük azt, hogy egy póló előállításához körülbelül 2 700 liter vízre van szükség és évente 80 milliárd darab ruhát gyártanak, akkor így már van értelme. Továbbá, a ruhák 73%-a hulladéklerakókban végzi, ez pedig 53 millió tonna hulladékot jelent évente. Valamennyit közülük azonban elégetnek, a Burberry divatház 2017-ben 35,5 millió dollár értékű el nem adott terméket égetett el. Egyre több márka alkalmazza ezt a módszert, mint például a Chanel, Louis Vuitton, Montblanc és a H&M is.
Ideje, hogy a divatipar komolyan vegye a fenntarthatóságot!
Stella McCartney már jóval a fenntartható divat berobbanása előtt megteremtette ezt a vonalat a márkájában. 2001-ben az emberek szkeptikusak voltak ezzel a próbálkozással kapcsolatban. Azonban McCartney ennek ellenére nagy sikert ért el, mivel nem áldozta fel a stílust a fenntarthatóságért. A kollekcióinak darabjai műbőrből, műszőrméből vagy újrahasznosított polyészterből készülnek.
Az elmúlt években a fenntartható és környezetbarát formatervezés kulcsfontosságú lett. Számos új tervező olyan márkát épít fel, amelyek önmagukban a tudatosabb megközelítést alkalmazzák. A céljuk az, hogy kevesebb kémiai összetevőkkel dolgozzanak, inkább természetes anyagokhoz nyúljanak, de mindeközben stílusos és innovatív maradjon a termék.
Egy nagyon jó példa erre az EDUN nevű márka, amely szemlélteti, hogy egy környezettudatos technikával készült divatcikk nem kell, hogy unalmas legyen. Ez a gyártó kulcsfontosságúnak tartja, hogy a mai fogyasztók tisztában legyenek a globális környezetünkkel.
Vajon megtudjuk állítani a divatvilág okozta borzasztó környezeti hatásokat?
A közeli jövőben valószínűleg nem, de jó irányba haladunk. Mi fogyasztók is segíthetünk ennek felgyorsításában, ha nem vásárolunk azoktól a márkáktól, amelyeket nem környezetbarát termékeket kínálnak. A cselekedés fontosabb a szavaknál, minél előbb tenni kell a bolygónkért, mielőtt még túl késő lenne.