Egy téli estén a Tesla akkumulátora pár százalékkal kevesebbet fog mutatni és emiatt a várható hatótáv is csökkenni fog.
A megjelenített csökkenés azonban valójában közel se annyira vészes, mint ahogy az tűnik, az autó szoftvere ugyanis direkt jelenít meg kevesebbet, írta a teslasok.hu. Egy Wugz nevű Reddit felhasználó dokumentálta kanadai élményeit, hogy mennyit rontott számára a kinti időjárás. -3 Celsius foknál az akkumulátor állapota és a várható hatótáv körülbelül 2%-kal kevesebb a kijelzőn, mint a valóságban és -28 foknál több mint 6%-k is lehet az eltérés. Ezt úgy tudta ellenőrizni, hogy a Tesla API-n keresztül csatlakozott autójához és figyelte ezeket az adatokat:
battery_level: akkumulátor töltöttsége százalékban kifejezve, egészre kerekítve
usable_battery_level: hideg miatt csökkentett akkumulátor töltöttség százalékban, egészre kerekítve
battery_range: vezetési stílustól független várható hatótáv mérföldben, 2 tizedesjegyre kerekítve (de csak 0,42 mérföldes egységekben módosul), mely a hideg miatt csökkentett akkumulátor töltöttséget veszi figyelembe
est_battery_range: az utolsó 50 km vagy 30 mérföld vezetési szokásai alapján kiszámított várható hatótáv
ideal_battery_range: ez Model 3 esetén a battery_range-gel egyezik
90%-ra való feltöltés után 18 óráig állni hagyta Model 3-asát -3 fokban és ezeket az értékeket olvasta le:
battery_level: 89
battery_range: 270.45
est_battery_range: 297.4
ideal_battery_range: 270.45
usable_battery_level: 87
inside_temp: -2.0
outside_temp: -3.0
Ahogy látható, az autó 3%-os csökkenést mutat, miközben csak 1%-ot merült az akku.
De miért csinálja ezt a Tesla?
Amikor egy hideg Model 3-at felteszel töltőre, akkor először nem a töltéssel kezd, hanem elindítja az akkumulátor melegítőt. Erre azért van szükség, mert alacsonyabb hőmérsékleten károsodna az akku töltés közben. Wugz mérései alapján az akku fűtése 5 fok alatt lép életbe és körülbelül addig tart, amíg a telepek elérik a 10-12 fokos hőmérsékletet. Melegítés közben lassabb töltés beindulhat, de csak akkor, ha -4 fok felett van az akku. Az akkumulátor fűtése miatti legnagyobb veszteséget -28 fokban mérte, amikor 80-ról 90%-ra töltötte fel az aksit. Az első 71 percben az akkumulátor egyáltalán nem töltődött és a melegítő önmagában elhasznált 5 kWh-t. Arra a következtetésre jutott, hogy az üzemi hőmérséklettől való eltérés 0,13 kWh/°C fogyasztást eredményez. Ez idén lehet hogy picit máshogy lesz, mert a -28 fokost még tavaly végezte és azóta az akkumulátor melegítőt 2,5 kWh-ról 6 kWh-ra emelték. Szóval ha egy hideg reggelen azt látod, hogy akkud töltöttsége pár százalékkal kevesebb, ne rémülj meg! Egyszerűen csak arról van szó, hogy lelkiekben felkészít a Tesla arra, hogy hidegben kicsit lassabban fog megkezdődni a töltés.