A világ legnagyobb tehergépkocsi-gyártó vállalata, a Daimler napirendre vette és ennek megfelelően minden gyártási szempontot figyelembe véve készülődik a nagyméretű teherautók és a kis teherkocsik villamosítására.
Az új gyártmányok előállítása nyilvánvalóan beruházásigényes és infrastruktúra bővítéssel jár együtt. A fejlesztés mindenekelőtt kiköveteli, hogy a tesztjárművek számára egy megfelelő töltőállomást hozzanak létre. Ezt a követelményt teljesítve, Stuttgart közelében megépítettek egy elektromos üzemanyagtöltő állomást, célzottan haszonjárművek számára, amely 1MW energiával bír, azaz maximum ennyit képes szolgáltatni a töltés során. A töltőparkban a nagyobb járműveket, mint a hamarosan piacra kerülő Mercedes-Benz eActros az állomás két 300 kW-os töltője szolgálja ki. Felszereltek az állomásra 3 db 150 kW-os töltőt is a kisebb járművek számára, ilyen például az új eSprinter, amelynek első példányai 2019 végén gördültek le a gyártósorról. „A Daimler Trucks és a Mercedes-Benz Vans együtt fogja használni a töltőállomásokat az elektromos tesztjárműveiknél.
Az új töltőpark egy lépcsőfoka a vállalat villamosítási stratégiájában és az ehhez kapcsolódó tevékenységekben”. – olvasható a cég közleményében. A fejlesztés újabb állomása lesz, amikor a töltőoszlopokba egy olyan rendszert építenek be, amely a járművet képes automatikusan felismerni, és ennek megfelelően a töltést rögvest meg tudják kezdeni. Egy chip ismeri fel tulajdonképpen a járművet és indítja el a töltési folyamatot. A széndioxid-kibocsájtás minimalizálása érdekében a kereskedelmi célú közlekedés villamosítása rendkívül fontos lépés. A nagyszámú furgon, kamion, amely az utakat rója megannyi ártalmat okoz, ugyanis ezek levegőterhelése elképesztően magas. És ezek a dízel üzemű kisebb, nagyobb haszongépjárművek útjaikat elsősorban a városokban teszik meg, élettartalmuk során itt futják sokezer kilométerüket.
Megszívlelendő opciót ad erre a Mercedes, amely sok szempontból is win-win szituációt, azaz kölcsönösen előnyös helyzetet idéz elő, amikor azt prognosztizálja: mindenki nyer a változtatással. Ami a cégeket illeti, számottevő költségcsökkentést könyvelhetnek el az érintett vállalatok, kisebb a hiba lehetősége a kevesebb alkatrész miatt és sokat nyom a latba, hogy a gázolaj ára is igen magas. Az emberek „nyeresége” pedig a tisztább levegő megélésében rejlik. A gépkocsivezetők sem hagyhatók ki a sorból, hiszen ők is jobban járnak, ugyanis az újfajta járműparkot használó cégek alkalmazottjai a csendesebb villanymotoroknak köszönhetően kevésbé fáradnak el, mint a zajos dízel járművek vezetésekor.
kép: daimler.com