A Promare és az IBM programozói és fejlesztői közösen kikísérletezték és megalkották az önvezető hajó prototípusát.
Az újdonsült vízi járművön mesterséges intelligencia szolgáltatja a tengerészeti navigációs-kormányzási rendszert. Szeptember 16-án kel útra a hajó, irányító személyzet nélkül. Különleges „programot” szántak az önrendelkezésre képes óceánjárónak, tudniillik azt tervezik, hogy ugyanazon a napon induljon útnak, és ugyanazt az utat járja be mint 400 évvel ezelőtt a Mayflower. Az a legendás hajó, amely az angliai Plymouth városából 1620-ban az angol puritánok első csoportját szállította Amerikába. Hajdanán az emberi vezérlésen, irányításon, a szélviszonyokon múlt az út eredményessége, most viszont a mesterséges intelligenciának, a szél és a napenergia egyvelegének kell sikerre kormányoznia a hajótestet. Nem hagyható azonban figyelmen kívül, hogy a biztonságos hajózás érdekében, tartalék dízel generátort is kapott az önjáró hajó.
Az egykori hajónapló alapján, a 400 évvel ezelőtti Mayflower mintegy 2,5 csomóval, azaz 4,5 kilométer/órával szelte a habokat. A jelenleg kipróbálásra váró önvezető változat 20 csomóval, vagyis 40 kilométer/órával halad majd, és megközelítőleg 2 hét alatt érkezik meg Angliából Amerikába. A kísérlet célja és tétje, hogy ne legyen szükség az óceán átszelése során emberi beavatkozásra a hajón. Nagy a próbatétele az önjárónak, ugyanis a mesterséges intelligencia kapitány, jóllehet műholdon át kérhet és kaphat internet-hozzáférést, ám a navigálást alapvetően a helyi szervereknek kell megoldaniuk és gyorsan kell meghozniuk a szükséges döntéseket a környezeti-természeti körülményekre reagálva. E feladatok elvégzésére a jármű algoritmusát évekig „képezték”, tanították. Ebben a munkafolyamatban az IBM Power AC922 gépe működött közre. Ez tette lehetővé és biztosította, hogy az önjáró azonosítani tudjon más hajókat, bármilyen vízben fellelhető törmeléket, bójákat, vagy hulladékot. Sőt, felkészült legyen az időjárás prognosztizálására, s mindezeket egybevéve hozza meg a legcélravezetőbb döntéseket. Az extrém helyzetekre is kiképezték a hajót, arra például miként manőverezzen, ha a nagy hullámok, közvetlenül előtte, egy nagysúlyú szállítóhajó rakományát az óceánba borítják. Természetesen eredendő követelményként tesztelik, hogy a rádióüzenetekre gyorsan és érdemben tudjon visszajelezni.