A modern ipari gyártás és az áruterjesztés számos társadalmi előnnyel jár.
Elsősorban minőségi árut állít elő és juttat el a polgároknak mindennapi életvitelükhöz – legyen szó például gépjárművekről vagy üdítőitalokról -, emellett pedig munkahelyeket is teremt az előállítói és logisztikai szektorban. A folyamat azonban környezetvédelmi szempontból igencsak sok szennyezéssel jár annak ellenére is, hogy rengeteg jogszabály, innováció és összefogás születik napjainkban a fenntarthatóbb gyártás és szállítmányozás nevében. Cikkünkben összegyűjtöttük az áruterjesztés jellemző problémáit és egy megoldási lehetőséget is.
Miért környezetszennyező az árutermelés és a disztribúció?
A témában íródott cikkekben és a népszerű dokumentumfilmekben elsősorban az üzemek által kibocsájtott füstről és a vizeinkbe jutó melléktermékekről lehet hallani. Az óriási gyárépületek valóban már önmagukban igen károsak a természetre. A levegőbe jutó mérgező gázok nemcsak a globális felmelegedést és az üvegházhatást idézik elő, de az egészségünket is veszélyeztetik. A folyókba, tengerekbe, talajvízbe, ezáltal pedig az ivóvízbe kerülő melléktermékekről nem is beszélve: ebben a témában még hollywoodi film is készült Sötét vizeken címmel, ami egy amerikai vegyipari nagyvállalat káros tevékenységét tárta fel.
Sajnos a disztribúció ártalmairól ritkábban esik szó, pedig a közúti logisztikában is meg lehet nevezni három olyan területet, ami megújításra vár:
- A közlekedési eredetű légszennyezést egyedül a fuvarszervezés optimalizálásával, valamint az elektromos járművek előnyben részesítésével lehet csökkenteni. Utóbbi egyelőre csak a csomagkézbesítés szintjén, egyes városokban, valamint régiókban lehetséges, nemzetközi szinten aligha.
- A raktárak és a kamionok energiafelhasználásában (tankolás, fűtés-hűtés) zöld alternatívákat, azaz a megújuló energiaforrásokat kell előnyben részesíteni.
- Nem utolsó sorban pedig a csomagolás is igazi kihívás elé állítja azokat a vállalatokat, akik szeretnék fenntartható módon eljuttatni a késztermékeiket a végfelhasználóhoz
Ergonomikus és újrahasznosított tároló konténerek a környezetbarát logisztikáért
Az áruterjesztésben jelentkező fenti problémák közül a csomagolóanyagokat a legkönnyebb lecserélni olyan változatokra, melyekkel a környezetünket is óvhatjuk. A holland székhelyű Schoeller Allibert már több mint fél évszázada visszaforgó csomagolásrendszerek, szállítóeszközök fejlesztésével foglalkozik. Termékeikkel nem véletlenül piacvezetők már hosszú évek óta Európában:
- Ergonomikus, könnyen kezelhető kialakításuknak köszönhetően egyetlen munkás is nehézségek nélkül képes ki- és berakodni a konténereket, ládákat.
- A modern kialakítás továbbá az üresjáratok csökkentésének is kedvez. Ha a visszaúton össze lehet csukni a használaton kívüli ládákat, akkor a maradék rakodóteret új árucikkekkel lehet kitölteni. Az üzemanyag és emberi munkaerő megspórolása mellett még a levegőbe jutó kipufogógáz mennyisége is csökken.
- A minőségi műanyagból készült ládák 100 százalékos védelmet nyújtanak az árucikkeknek. Strapabíró kialakításuknak hála az extra csomagolóanyagok, mint a buborékfóliák, elválasztók, nejlonok nagyrészt elhagyhatók.
- A tartós tárolóládák másik előnye, hogy sokkal lassabban mennek tönkre, mint a fából vagy olcsó plasztikból készült verziók, így nem kell újbóli beszerzéssel növelni a hulladékhegyeket (és a vállalati büdzsét se).
- Nem utolsó sorban pedig a Schoeller az IBC tartályoktól kezdve az egymásba rakodható ládákon át a sörös rekeszekig minden tárolóeszközét úgy készíti, hogy később képes legyen újrahasznosítani azokat. Ha a ládák elhasználódtak, akkor a cégek visszavihetik őket és a Schoeller gyártóközpontokban, ahol újra felhasználják a tárolóeszközöket. Ezzel az eljárással szinte nullára lehet csökkenteni a logisztikából eredő műanyagszennyezést.
A cég 360°-os megoldásnak nevezi ezt a folyamatot, hiszen a gyártástól egészen az újrahasznosításig részt vesznek termékeik életében – ezzel pedig a természeti környezetünknek is hasznos körkörös gazdaságot valósítják meg egy olyan iparágban, ahol rendkívül sokat kell még tenni a környezetszennyezés ellen.
(Partner cikk)