Az elektromos autókkal szemben felmerülő leggyakoribb kritika azok ára, illetve működtetésükhöz szükséges akkumulátorok élettartama.
A környezetbarát technológiákba vetett hitt és a fejlődés viszont már olyan méreteket ölt, hogy a gazdaság számára már nincsenek leküzdhetetlennek tűnő akadályok. A következő cikkben bemutatunk egyrészt egy olyan európai támogatói struktúrát, ami lehetővé teszi, hogy kvázi ingyen lehessen elektromos autót vásárolni, másrészt pedig azt a felfedezést, ami megoldást nyújthat az említett akkumulátor problematikára.
INGYEN VÁSÁROLHATNAK A NÉMETEK ELEKTROMOS AUTÓT
Világszinten jellemző folyamat, hogy több ország is kinyitották a pénzcsapot, hogy ösztönözzék az elektromos autó vásárlást. Hazánkban jelenleg egy 2,5 milliós támogatás vehető igénybe az e-autók esetében, de vannak államok, akik ezt is jócskán túlszárnyalják. A legnagyobb hozzájárulást Szingapúr kormánya adja, ami átszámítva körülbelül 4,5 millió forintot jelent.
Most viszont ezt is túlszárnyalta egy ország! Németországban olyan konstrukciót alkottak meg, amivel akár ingyen is új elektromos autóhoz lehet jutni. Az Autohaus Konig egy 50 szalont tömörítő német lánc olyan lízingkonstrukciót kínál egy bizonyos autótípus megvásárlására, aminél a lízingköltséget teljes egészében fedezi az állami támogatás. A lehetőség akkora figyelmet kapott, hogy 20 nap leforgása alatt 3000 érdeklődött vonzott be, és a szerződéskötéseknek csak az szalon értékesítői kapacitása tudott határt szabni.
VÉGTELEN ALAPANYAG E-AUTÓ AKKUMULÁTOROKHOZ
A jelenleg használt elektromos autóknál a legnagyobb problémát az akkumulátorok élettartama és veszélyes hulladékként való megjelenésük okozza. Mindezért a lítium akkumulátorok felé mutat a jövő, viszont ez a könnyűfém a szárazföldön véges mennyiségben van jelen. Egy közelmúltban tett felfedezés azonban ezt orvosolni tudja. Amire nagy szükség is van, mivel egyes elemzők szerint az elektromos autók iránti növekvő igény okán a lítium iránti kereslet is megháromszorozódhat a jövőben.
Tudósok egy csoportja egy kimeríthetetlennek tűnő lítiumlelőhelyet fedezett fel, ugyanis rájöttek, miként lehetne kivonni a különleges könnyűfémet a tengervízből. A világ óceánjaiban és tengereiben előzetes becslések szerint nagyjából 180 milliárd tonnányi lítium található hígított formában. A stanfordi Yi Cui vezette kísérletben a kutatók egy lítiumion-akkumulátor elektródáját használva „ejtették csapdába” a vízben található lítiumionokat sikerrel. A titánium-dioxiddal bevont elektróda ráadásul lehetővé teszi, hogy a vizekben sokkal nagyobb mennyiségben jelenlévő nátriumot távol tudják tartani. A folyamat során a kutatók az folyamatosan változtattak az elektromos feszültség ciklikusságán, amivel könnyebben koncentrálható a lítiumionok mennyisége.
Ezzel az eljárással jelentősen felgyorsítható a könnyűfém kinyerése. Persze ez a kezdeti stádiumban nem fogja tudni felvenni a versenyt a lítiumbányászattal, de míg utóbbi véges mennyiségű, addig a tengervizekben található mennyiség szinte korlátlan. Továbbá kiemelték, hogy ez a technológia alkalmas lehet a már elhasználódott akkumulátorokból történő lítiumionok kinyerésére is.
MEGOLDÁS AZ ELEKTROMOS AUTÓK GAZDASÁGOS ÜZEMELTETÉSÉRE
Az elektromos autózással kapcsolatban felmerülő további probléma a töltés. Egyrészt a „tankoláshoz” előállított energia forrása, másrészt a töltőállomások száma. Jelenleg az elektromos áram előállítása többnyire fosszilis energiahordozók felhasználásával történik, így valóban megkérdőjelezhető az elektromos autók jelenlegi környezetbarát működtetése. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy világszerte jelentős a törekvés a karbonsemleges energiatermelési berendezkedésre. A megújuló energiaforrások egyre nagyobb teret kapnak az energia előállításában, így a közeljövőben vélhetően teljes mértékben környezetbarát technológiának tekinthetők majd az elektromos járművek. A zöld energia előállításának pedig az egyik legjobb módszere a napenergia, melyet könnyedén, minimális beruházással magunk is előállíthatunk. Egy napelemes rendszer kialakításával személyesen is megbizonyosodhatunk arról, hogy saját elektromos autónkat a magunk által megtermelt környezetbarát árammal töltöttük fel.
Ami pedig a töltőállomások számát illeti, mára már kijelenthető, hogy ezek a berendezések is egyre nagyobb teret nyernek, és lassacskán olyan általános infrastrukturális elemnek tekinthetők, mint a benzinkutak. Így nem kell aggódni amiatt, hogy nem találunk az elektromos autó hatótávján belül megfelelő töltési lehetőséget.