A pick-upok gyakori kiegészítője a platófedél, amely nemcsak a rakományt védik a lezuhanástól és az időjárástól, hanem akár aerodinamikai előnyt is jelenthet. Miért ne lehetne napelemekkel is ellátni az ilyen burkolatokat?
Sok elektromos autóhoz hasonlóan az elektromos pick-upok is egyre gyorsabban fejlődnek. A kanadai Worksport 2011 óta foglalkozik platófedelek gyártásával, a cég közelmúltban mutatta be fejlesztés alatt álló Terravis rendszerét, amely hagyományos és elektromos kisteherautókra egyaránt felszerelhető lesz – számol be a Green Car Reports. A mobil töltési funkció ugyanis nem csupán elektromos járművek meghajtásához lehet hasznos, hanem például táborozás során is. A Terravis két konfigurációval fog dolgozni, az egyikben a rendszer a jövő elektromos autóinak akkumulátorát tölti majd, a másikban egyfajta hordozható töltőállomásként funkcionálhat. A platófedél csuklós, és négy monokristályos panelt tartalmaz, amelyek egy igen ellenálló, eloxált vázban helyezkednek el. A rendszer teljesítménye nagyban függ a plató méretétől, a csúcsteljesítmény akár az 1 kilowattot is meghaladhatja.
A Terravis alapvetően utólag lesz telepíthető a járművekre, de a Worksport múlt hónapban bejelentette, hogy szerződést kötött egy elektromos pick-upokat gyártó céggel is. A vállalat autói így a jövőben a napelemes fedővel is beszerezhetőek lesznek, a vásárlók pedig dönthetnek, hogy a rendszer energiája töltésre és a kiegészítők ellátására vagy a jármű meghajtására fordítódjon.
Bár a napelemes platófedő elektromos pick-upokban különösen környezetbarát, azért hagyományos járművekben is hasznosítható lesz. Az Egyesült Államokban a pick-upok rendkívül népszerűek, a Worksport rendszerével pedig a régebbi modellek is zöldebbé válhatnak. A vállalat szerint a panelek sátorozás, szabadtéri munka vagy áramkimaradás esetén komoly segítséget jelenthetnek tulajdonosuk számára.
Fontos kiemelni, hogy nem a Worksport állt elő először hasonló ötlettel, elsőként a Via Motors mutatott be napelemként működő platófedőt. A fotovoltaikus rendszerek egyébként egyre több felületen jelennek meg az autókon, a francia Armor például idén februárban egy napelemekből álló tetőről rántotta le a leplet, melyet városi SUV-jukra szereltek fel.