A céges autók felelnek a teljes közúti károsanyag-kibocsátás feléért

Érdemes odafigyelnie a cégeknek céges autóflottájuk megválogatásánál és üzemeltetésénél, ugyanis a közúti közlekedés okozta károsanyag-kibocsátás zöméért ezek a járművek felelősek a leginkább Európában, mutatott rá egy tanulmány.

Érdemes tisztában lenni azzal, hogy Európa egészét nézve a közúti közlekedés tehető felelőssé az üvegházhatást okozó gázok (ÜHG) légköri felszaporodásának közel negyedéért, amiben igen meghatározó szerep jut a céges és önkormányzati autóflottáknak is. Az EY és az Eurelectric közös vizsgálatában 16 iparágból 600 autóflotta elemzésére került sor. A kutatást az ösztönözte, hogy a jelenleg forgalomban lévő 63 millió darab flottaautó az Európában közlekedő járművek nagyjából 20%-át adja. Ezek a hivatásszerűen vezetett autók viszont minimum 2-szer annyit futnak az utakon, mint a magánhasználatban lévők. Így könnyedén kiszámolható, hogy az Európa-szerte levezetett távolságok 40%-át is ezek teszik meg, vagyis a teljes közúti károsanyag-kibocsátás 50%-át a céges gépkocsik juttatják a levegőbe. A tanulmány rámutat arra, hogy a vállalatoknak a céges autóflották üzemeltetése nyomán kiemelt szerepük van abban, hogy Európa 2030-ra elérhesse az 55%-os szén-dioxid-kibocsátás csökkenést az 1990-es években mért értékekhez képest.

DE MIT TEHETNEK A CÉGEK KARBONLÁBNYOMUK CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?

A közlekedésben a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében teret kell nyernie az elektromos (, vagy egyéb alternatív hajtású) autóknak. Ez a megállapítás a céges autóflottákra is igaz! Bár még van némi árkülönbség még az elektromos hajtású és a hagyományos robbanómotoros gépjárművek bekerülési árában, de az üzemeltetési költségek ezt gyorsan kompenzálni tudják. A vállalatok ráadásul sokkal tőkeerősebbek, mint a magányszemélyek, így az átállás nem is jelent különösebb problémát. Természetesen szóba kerül a nagy futásteljesítmény, ezeknek a gépjárműveknek a hatótávja és töltési lehetőségeinek kérdése.

A legtöbb vállalatot a céges autók vásárlásától az tartja vissza, hogy a nagy futás teljesítmény, és esetenként egyhuzamban levezetett több száz kilométeres utak megtételét nem teszik lehetővé az elektromos autók. Ez nagy tévedés! Egyrészt a modern elektromos autók jórésze már olyan akkumulátorokkal van felszerelve, amik biztosítani tudják ezeket a hosszabb távú utak megállás nélküli megtételét. Másrészt Európai viszonylatban már igen kedvező a helyzet a töltőállomások tekintetében, hisz a hálózat elég jól kiépített. Ráadásul már rengeteg gyorstöltő áll rendelkezésre, ami egy kávészünet alatt biztosítani tudja azt az energiafelvételt, ami a célpont eléréséhez szükséges lehet.

Ugyanakkor a vállalati saját töltők kihelyezése és üzemeltetése sem jelentős kiadást a cégek számára. Saját töltőállomás kiépítésével biztosítható, hogy a munkanap kezdetén egy teljesen feltöltött e-autóba üljön be a munkavállaló, és a nap végén újra a töltőre helyezve azt másnap is használni tudja. Az üzemeltetési költségek ráadásul tovább csökkenthetők, ha a töltéshez szükséges energiát napelemes rendszerrel állítjuk elő. Sőt a legjobb kombinációt a napelemekkel és EV-töltővel szerelt Carportok nyújtják. Ezek egyfelől védik az autót a nem kívánt időjárási hatásoktól (tűző nap, eső, havazás), másfelől pedig biztosítani tudják a zöld energiát az elektromos autók üzemanyagaként.

Ajánlott tartalom

Több hibrid autót helyeztek forgalomba Németországban, mint tavaly ilyenkor

Közel ötödével nőtt áprilisban az újonnan forgalomba helyezett autók száma Németországban az egy évvel korábbihoz képest. Ezen belül az akkumulátoros elektromos autók forgalomba helyezése nem növekedett, a dízeleké viszont meghaladta az átlagot a gépjárműnyilvántartó hivatal, a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) hétfői jelentése alapján. A járműkategóriák között továbbra is a SUV-kivitel részaránya a legmagasabb.