Az elektromobilitás a nehéz gazdasági helyzet és a globálisan akadozó ellátási láncok ellenére is virágzik a Roland Berger friss elemzése szerint.
A tanácsadócég Automotive Disruption Radar (ADR) című felmérésében 23 ország 26 autóipari mutatóját vizsgálja félévente. A legújabb kutatásból kiderül, hogy közel 5 százalékkal nőtt az elektromos járművek és plug-in hibridek eladási aránya 2021-ben, a 2020-as 4,6 százalékról 9,5 százalékra. Az elektromos járművek térhódítása várhatóan folytatódik, ugyanis a potenciális autóvásárlók 60%-a gondolkodik EV-k vételén a hagyományos, robbanómotoros autók helyett.
Kína újra a csúcson
Két év kihagyás után Kína ismét az ADR-rangsor élére került, megelőzve Hollandiát. Ennek oka többek között az, hogy a vezető elektromosjármű-iparral rendelkező ország nyitottabb az új vezetési technológiák iránt. Ráadásul közel 500 millió kínai már most hozzáféréssel rendelkezik az 5G-mobilhálózathoz, ami elengedhetetlen az autonóm járművek számára. Kínában elérkezett a fordulópont: az 5G-hálózat megelőzte a 4G-t, ezzel pedig megnyílt a kapu az autonóm vezetés elterjedése előtt. Hollandia a második helyen szerepel a rangsorban, többek között azért, mert az ország kormánya az elsők között döntött arról, hogy 2030-tól betiltja a belsőégésű motorral hajtott járművek értékesítését. A harmadik Szingapúr, majd Norvégia és Svédország következik, osztozva a negyedik helyen. Dél-Korea a hatodik, Németország és az Egyesült Királyság pedig a hetedik helyen osztozik. Németország 2022 májusában fogadta el azt a törvényt, amely lehetővé teszi, hogy a 4. szintű autonóm vezetésre képes (emberi beavatkozás nélküli) járművek közlekedhessenek a közutakon. Ez számít jelenleg az autonóm vezetésre vonatkozó legprogresszívebb nemzeti szabályozásnak.
„Ha csökkenteni akarjuk a globális széndioxid-kibocsátást, segíteni kell az olyan innovációk elterjedését, mint az autonóm vezetés és az elektromobilitás,” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere. “Bár számos ország tett már lépéseket és vállalásokat, a modern mobilitás tekintetében még csak most kezdünk közeledni a fordulóponthoz. A feladat most az, hogy a meglévő technológiákat a következő szintre emeljük. Az autóipari szereplőknek ezt a kihívást lehetőségként kell felfogniuk, hogy erősíteni tudják versenyképességüket” – tette hozzá.
Nagy az érdeklődés, növekednek az eladási számok
A globális kínálat minden eddiginél nagyobb, 550 különböző elektromos járművel (EV) és plug-in hibrid (PHEV) model érhető el, és egyre növekszik a kereslet is. A számokat tekintve Kína áll az első helyen, közel 3,4 millió eladott elektromos- és PHEV-járművel. A második helyen Németország áll, 691 ezer eladott elektromos járművel, az elektromos, plug-in hibrid és üzemanyagcellás autók piaci penetrációját tekintve Norvégia (76%), Svédország (41%) és Hollandia (25%) vezet.
A hagyományos OEM-ek lemaradhatnak
A Roland Berger kutatása rámutatott, hogy a kizárólag elektromos járműveket gyártó, és így magukat zéró emissziójúként pozícionálni képes új, specializált gyártók jelentős előnnyel rendelkeznek a hagyományos autógyártókkal (OEM) szemben. A válaszadóknak csupán 12%-a mondta azt, hogy elektromos autó vásárlása esetén ragaszkodna a hagyományos OEM-ekhez. Ezzel szemben több mint háromszor annyian (38%) mondták, hogy csak a kizárólag elektromos meghajtású autók gyártóitól vásárolnának EV-t. “Ha az OEM-ek nem alkalmazkodnak gyorsan az új piaci feltételekhez és nem alakítják át üzleti modelljüket mind pénzügyi, mind technológiai szempontból, akkor a konkurencia le fogja őket előzni” – fogalmazott Schannen Frigyes.