A digitalizálás felé fordult a Szépművészeti Múzeum

Tizenkétmillió forint értékben vásárolt digitális technikát a Szépművészeti Múzeum annak érdekében, hogy világhírű gyűjteménye az interneten, illetve nemzetközi képügynökségeken keresztül is megismerhetővé váljon.

Az idén kezdődő épületbővítés idején minél több műtárgyat akarunk lefényképezni az új technikával, bár a teljes állomány digitalizálása évekbe telik majd – mondta Fonyódi Krisztián, az intézmény digitális archívumának a vezetője szerdán az MTI-nek.
A fényképezést a múzeum legismertebb műveivel kezdik majd. A digitalizálást tudományos igénnyel végzik, azaz a műkincsek teljes dokumentációját elkészítik, így számos részletet külön lefényképeznek vagy például megörökítik a festmények hátoldalát is. A részleg vezetője kiemelte, hogy a műkincseket egyszer már lefotózták, ám az akkor használt diafilmek idővel tönkremennek.

“A Szépművészeti eddig is részletes fotódokumentációval rendelkezett, azonban a technika fejlődését követve nekünk is nagyobb felbontású képeket kell készítenünk” – mondta Fonyódi Krisztián. Mint megemlítette, minderre azért is szükség van, hogy a Szépművészeti gyűjteményét világ egyik legnagyobb, reprodukciókkal foglalkozó képügynöksége, a Scala Picture Library képviselje.
“Azzal, hogy a 22 millió pixel felbontású képekről áttérünk a 33 millió pixelre, hatalmas nyomatokat lehet majd készíteni a nálunk található műkincsekről, vagy akár azok részleteiről” – emelte ki a fejlesztés jelentőségét a szakember, aki szerint így a Dózsa György úti intézmény felzárkózik a világ múzeumainak élvonalához.

A távlati tervek között szerepel, hogy számos műtárgynak elkészítik a háromdimenziós digitális képét is, így jövőben a múzeum weboldalán virtuális sétát lehet majd tenni, amelynek keretében körbejárhatjuk a kiállított alkotásokat.
A digitalizáció anyagi hasznot is hozhat, hiszen a  Scala Picture Library-be kerülő képanyag jogdíjai részben a múzeumnál maradnak. A becslések szerint ebből évente több mint 10 millió forint is befolyhat.

Ajánlott tartalom

Zöld színnel a fenntarthatóságért és a tudatosabb döntésekért

Egyedi zöld színt vezet be termékein a kulacsokat és Microdrinkeket forgalmazó Waterdrop vállalat. A feltűnő, élénk színnel a vállalat kifejezi elköteleződését a környezetvédelem és fenntarthatóság mellett, és egyben szeretné felhívni a figyelmet a környezettudatosabb életmód fontosságára, és a választás lehetőségére.