Sokszor hallani azt a megállapítást, hogy a cégvezetőknek a fenntarthatóság és a pénzügyi stabilitás között kell dönteniük, ez azonban nincs így.
Az innovatív megközelítés integrálása az alapstratégiákba üzleti előnnyel jár, amit egy, a közelmúltban végzett kutatás is világosan alátámaszt. A fenntartható fejlődést támogató megoldások alkalmazása marketingfogás helyett egyre inkább alapvető megközelítéssé válik a közeljövőben.
Széles körben elterjedt megállapítás, hogy a cégvezetőknek dönteniük kell a fenntartható fejlődést támogató megoldások és a céges kiadások szinten tartása között, a kiadási és bevételi oldal összefüggéseit vizsgálva azonban egyértelművé válik, hogy ez nincs így. Az ökológiai lábnyom csökkentése felé irányuló politikai és gazdasági tendenciák, illetve az urbanizáció jelenlegi mértéke folytán a fenntartható fejlődést segítő megoldások, az úgynevezett „smart city” fejlesztések révén a vállalatok több megrendeléshez és számos egyéb üzleti lehetőséghez juthatnak.Ezt támasztják alá a Lubin és Esty által végzett kutatás eredményei is, amelyek három lépést határoztak meg a piacvezetői pozíció elérésére törekvő vállalatok számára. Elsőként a költség-, kockázat- és feleslegcsökkentést szükséges végrehajtani, amit az egyes folyamatoknál és a termékek előállításnál végbevitt hatékonyságnövekedés kell hogy kövessen. Végezetül az innovatív megközelítések alapstratégiákba történő integrálása szükséges, amelyek közül kiemelkedik a fenntarthatóságra törekvés, a beszállítói, technológiai, logisztikai stb. rendszerekben egyaránt. Ilyen lépés például a cloud computing – az informatikai felhő – használata, amelynek bevezetését követően kevesebb fizikai helyre és energiára lesz szüksége a vállalatnak, de megemlíthető az alternatív szállítási módok vagy az egyes eszközök újrafelhasználásának támogatása is.
Összességében tehát elmondható, hogy a „pénz vagy fenntarthatóság” álláspont egyre kevésbé védhető, és a vállalatoknak nem csak a szigorodó szabályozások, hanem saját, jól felfogott üzleti érdekük okán is érdemes a fenntartható fejlődést támogató megoldásokat alkalmazniuk. A kibocsátást és az ökológiai lábnyomot csökkentő fejlesztések, illetve a társadalmi felelősségvállalás lassan nem csak egy marketing szempontból előnyös szlogenné, hanem alapvető megközelítéssé válik.
Fontos azonban, hogy a vállalatok tervezetten és tudatosan, az erőforrásaiknak megfelelő mértékben kezdjenek bele a fenntarthatósági intézkedések foganatosításába. A sikert – társadalmi, gazdasági és környezeti értelemben is – csak a fokozatos építkezés és a vállalati identitásnak megfelelő akciók kivitelezése hozhatja meg a cégeknek.
forrás: chikansplanet.blog.hu