A főváros szerint indokolt a közlekedés korlátozása szmogriadó esetén

A fővárosi vezetés szerint a budapestiek egészsége érdekében indokolt a forgalom korlátozása szmogriadó esetén, ezért nem kívánnak változtatni a szabályozáson - közölte Nyáry Krisztián, a városháza kommunikációs igazgatója hétfőn az MTI-vel.

A kérdés azért került a hétfői főpolgármesteri kabinet asztalára, mert Szabó Máté országgyűlési biztos nemrég egy jelentésében bírálta a szmogriadó idejére életbe lépő fővárosi rendeletet.
Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester erre adott válaszában egyebek mellett arra mutatott rá, hogy a rendelkezést az Alkotmánybíróság is vizsgálja, ezért az eljárás befejezéséig nem kívánnak változtatni a helyi jogszabályon.
Nyáry Krisztián emlékeztetett arra, hogy az ombudsmani jelentés egyik megállapítása szerint az úgynevezett „sárga matricás” (magas szennyezőanyag-kibocsátású) gépjárművek közlekedésének korlátozása nem egyeztethető össze az Alkotmány rendelkezéseivel, mert az a tulajdonjog korlátozásának minősül.

A kommunikációs igazgató utalt arra, hogy a fővárosi rendelet szerint három év átmeneti idő elteltével a Hungária körúton belül, öt éves átmeneti időszak után pedig Budapest teljes területén tilos október 20-a és március 8-a között sárga matricás gépjárművel közlekedni.
Az országgyűlési biztos másik megállapításában a szabad mozgáshoz fűződő jog korlátozásának tartja a gépjárműforgalom páros-páratlan rendszerű korlátozását is a szmogriadó idején, és csak akkor látja megengedhetőnek, ha az önkormányzat ezzel egy időben jelentősen növeli a közösségi közlekedés kapacitását.
Szabó Máté közölte, tudomása szerint a BKV, a Volán és a MÁV együttesen sem rendelkezik ilyen többletkapacitással, ezért álláspontja szerint az egyéni autós közlekedés szmogriadó esetén sem korlátozható.
Válaszlevelében a főpolgármester azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a kormány és a főváros között aláírt szándéknyilatkozat (és a közgyűlés által a későbbiekben jóváhagyandó megállapodás) eredményeként a BKV járműparkjának fejlesztése a következő években lehetővé válik.

Nyáry Krisztián a szmogriadóval kapcsolatban kitért arra is, hogy vasárnap a Levegő Munkacsoport további intézkedéseket sürgetett a szálló por koncentráció csökkentése érdekében. Közölték, egyetértenek az eddig bevezetett korlátozásokkal, de a közlekedésből eredő kibocsátások csökkentésére a dugódíj és differenciált parkolási díj mielőbbi bevezetését szorgalmazzák.
A kommunikációs vezető ezzel kapcsolatban azt közölte: dugódíj vagy behajtási díj bevezetésére a főváros vezetése 2012 után, a szükséges infrastruktúra kiépítését követően lát lehetőséget. Hozzátette: a jelenlegi városvezetés erre vonatkozóan kész programot kíván letenni a következő városvezetés asztalára.
A szállópor-határértékek miatt 2009 elején Budapesten már el kellett rendelni a szmogriadó riasztási fokozatát.

Ajánlott tartalom

Az árvíz és az aszály elleni védekezéshez megfelelő infrastruktúra kell

Az árvíz és az aszály elleni védekezéshez megfelelő infrastruktúra szükséges, ennek megteremtése pedig közösségi forrásokat igényel - jelentette ki Áder János korábbi köztársasági elnök.