A hazai bioetanol-gyártás csökkentheti a takarmány-behozatalt

A hazai bioetanol-gyártás csökkentheti a takarmány-behozatalt az országba, emellett új munkahelyeket is teremt a magyar mezőgazdaságban – közli legfrissebb összegzésében a Magyar Bioetanol Szövetség (MBSZ).

Az MTI-hez csütörtökön eljuttatott tájékoztató szerint a magyarországi bioetanol-gyártás során felhasznált kukoricamennyiség mintegy 45 százaléka állati takarmányként kerül forgalomba. Ez a takarmány a kukorica teljes fehérje- és tápanyagtartalmát tartalmazza. A teljes mértékben fenntartható forrásokból gyártott magyar kukoricatörköly igazoltan GMO-mentes, szemben a magyar állattenyésztésben gyakran alkalmazott import szójával, amelynek eredetét nehéz igazolni – emeli ki a közlemény. Hozzáteszik, hogy az állattenyésztés érdeke a kapcsolatépítés az iparral, mert a bioetanol-gyártás során keletkező állati táp keresett exportcikk. Emellett az etanolgyártás során olyan hulladék hő és elektromos áram is keletkezik, amelyet a takarmány mellett ugyancsak hasznosíthat a mezőgazdaság az üvegházi kertészetekben és az állattenyésztésben, ezzel is javítva a versenyképességét – fűzi hozzá Héjj Demeter, az MBSZ elnöke. 

Az elmúlt néhány évben a magyar mezőgazdaság számára fontossá vált a hazai etanolipar azért is, mivel a belföldön működő két etanolüzem – a Hungrana Kft. szabadegyházi üzeme, valamint a Pannonia Ethanol Zrt. dunaföldvári gyára – biztos felvevőpiacot kínál a mezőgazdasági termelőknek. A bioetanol-szövetség szerint a bioetanol-gyártás akár több tízezer munkahelyet is fenntarthat. A közlemény emlékeztet, hogy az Európai Unió elkötelezte magát a bioetanol mint zöld üzemanyag mellett. A szövetségnél úgy vélik, Magyarország minden adottsággal rendelkezik ahhoz, hogy a bioetanol üzemanyag segítségével jelentősen csökkentse kőolajimport-függőségét. Ugyanakkor rámutatnak: ez a zöld üzemanyag arányos adóztatásának múlt év végi megszüntetésével ellehetetlenült, mivel energiaegységre vetítve az E85 üzemanyag túladóztatott lett. A 10 százalékos megújuló üzemanyag részarány elérése viszont minden uniós tagállam számára kötelező érvényű. Az E85 üzemanyag terjedésével hazánk ezt a célt könnyedén teljesítené, azonban ehhez érdekeltté kell tenni a felhasználókat abban, hogy a megújuló üzemanyagot használják – fűzik hozzá a közleményben.

Ajánlott tartalom

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái fejlesztésébe

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái további fejlesztésébe, célja a mesterséges intelligencia és az autóipar rendszereinek összehangolása, és ez által a mindennapi autózás kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele - közölte a kínai autógyártó abból az alkalomból, hogy átadták a márka tízmilliomodik, új energiákkal hajtott modelljét tulajdonosának.