A klímaváltozás alaposan betehet a légi közlekedésnek

Világszerte akár harmadával csökkentheti a légi közlekedést a következő évtizedekben a klímaváltozás miatt megemelkedő hőmérséklet.

A nagy melegben a repülőgépek számára nehezebb a felemelkedés: mivel a melegebb levegő kitágul, és így sűrűsége csökken, a gépek szárnyai kevésbé képesek felhajtóerőt generálni – írja Ethan Coffel, a New York-i Columbia Egyetem kutatója és munkatársai a Climatic Change című szaklap csütörtökön megjelent számában. A szakértők abból indulnak ki, hogy a repterek éves napi legmagasabb hőmérsékleteinek átlaga 2080-ra 4-8 Celsius-fokkal emelkedhet, amennyiben az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértéke nem változik. Ekkor a nap legmelegebb óráiban a repülőgépek 10-30 százalékánál csökkenteni kell az üzemanyag mennyiségét, az utasok számát vagy a rakományt, vagy meg kell várni a lehűlést, hogy a gép elindulhasson. gyes géptípusoknál a forró napokon négy százalékkal kell csökkenteni a súlyt, ami egy 160 férőhelyes gépnél 12-13 utast jelent. Június végén az arizonai Phoenixben az American Airlines légitársaságnak több mint 40 járatát kellett törölnie, mert a kisebb helyi gépek a csaknem 50 fokos hőségben nem tudtak elindulni, írja az MTI. A légiközlekedés jelenleg az üvegházhatású gázok kibocsátásának két százalékáért felel az eddigi kutatások szerint.

Na de mi lesz kávéval?

Ha ez még nem lenne elég, akkor az ausztrál klímakutató intézet 2016. évi jelentése szerint 2050-re felére zsugorodhat a kávéültetvények területe a légkör felmelegedése miatt, ráadásul a hőmérséklet emelkedése kedvez a kávécserjéket megfertőző betegségek terjedésének. A kávé nagyon érzékeny a hőmérséklet kis ingadozásaira, ezért a globális felmelegedés minden termelő országot hátrányosan érint – mondta José Sette, a 43 kávéexportáló és 7 kávéimportáló országot tömörítő Kávé Világszervezet vezérigazgatója. A kínálat szintje már két éve alacsonyabb a keresleténél. 2015 októbere és 2016 szeptembere között 151,3 millió zsák kávét fogyasztott el a világ, ami azonban 3,3 millió zsákkal volt több a megtermeltnél. A különbséget az előző években felhalmozott többletből fedezték.

Ajánlott tartalom

AM: nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat

Nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat. A hazai agrártermelés hosszú távú fenntarthatóságához alapjaiban járulnak hozzá a hazai, kiváló minőségű vetőmagok és szaporítóanyagok - mondta Farkas Sándor, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára csütörtökön Szarvason, az I. Országos Vetőmag-gazdálkodási Konferencia megnyitóján a tárca közleménye szerint.