A luxus lelkiismerete

Ha van olyan autó, amit gyakran ostoroznak a környezetvédők, az a szabadidő-autó. Szerencsére itt is egyre gyakoribb a hibrid hajtás.

Az Audi a közelmúltban főleg elektromos hajtású prototípusaival hívta fel magára a figyelmet, átugorva a belső égésű motorokról a villanyautókra történő átállás egyik fontos, köztes fázisát: a hibrid üzemű gépkocsikat. Most ezt a hiányosságot pótolja a Q5 benzin-elektromos kivitele. A hajtáslánc voltaképpen nem új, hiszen azt már több mint egy éve bemutatták a Genfi Autószalonon, mégpedig a márka zászlóshajójában, az A8-ban. Akkor és ott nem aratott nagy sikert a kétliteres motor alkalmazása: a luxuskategóriában ugyanis a „V6-os teljesítménye, egy négyhengeres fogyasztása mellett” érv igencsak hamisan cseng. Nem úgy a kompakt szabadidőjárművek osztályában, hiszen a Q5 kínálatában (egyetlen dízelmotor kivételével) eleve csak soros négyhengeres erőforrások találhatók, ráadásul az Audi hibrid hajtáslánca éppen ezek legerősebbikére: a turbófeltöltővel és közvetlen benzinbefecskendezéssel felszerelt, 211 lóerős 2.0 TFSI egységre épül.

 
Ehhez csatlakozik az 54 lóerő teljesítményű villanymotor, amely önállóan is képes mozgatni az autót, legfeljebb 100 km/ h sebességig, vagy akár három kilométeren keresztül. A forgatónyomaték így 350-ról brutális 480 Nm-re emelkedik, a maximális rendszerteljesítmény pedig 245 lóerő, vagyis az új hibrid a modellcsalád legerősebb tagjaként debütál – ehhez képest átlagos üzemanyag-fogyasztása mindössze 6,9 liter 100 kilométerenként. A hatásfokot a 25 mm-rel alacsonyabb hasmagasságból adódóan kedvezőbb aerodinamika javítja tovább, a légellenállási együttható 0,33-ról 0,32-re csökkent. A lítium-ion akkumulátorok részben a padló alatt kaptak helyet, így a csomagtartó más hibrid átalakításokhoz képest kisebb mértékben, mindössze 80 literrel zsugorodott. Ez az elhelyezés egyébként az ütközésbiztonság szempontjából is előnyös, de a rendszer súlyos balesetben a légzsákok, illetve az övfeszítők vezérlő jelei alapján automatikusan áramtalanítja önmagát, így elejét véve a személyi sérüléseknek, a tűzveszélynek.

audi
Kívülről csupán egyedi hűtőmaszkja és diszkrét feliratok különböztetik meg testvéreitől a 100 km/h tempót 7,1 másodperc alatt elérő, 225 km/h végsebességű hibridet. Belül a műszerpark hoz újdonságot: a „powermeter”, azaz teljesítmény-kijelző százalékokban mutatja a rendszerteljesítmény pillanatnyi alakulását. A Q5 hibrid kivitelének első példányai az év utolsó három hónapjában érkeznek Magyarországra, de a modell június végétől már megrendelhető – kiemelkedő képességeihez illően magas, 1,4 millió forintos felárért.

Ajánlott tartalom

Hidrogén üzemanyagcella váltja le a belsőégésű motorokat?

A hidrogén egyre népszerűbb alternatívája az akkumulátoros elektromos autózásnak, sőt a benzinnek és a dízelnek is. Az üzemanyagcellás meghajtás már évek óta elérhető a kisfogyasztóknak is Japánban.