A német autósoknak saját kocsi kell, lehetőleg nem elektromos

Rácáfolt két divatos témára, a car-sharing megoldások népszerűségének növekedésére és az elektromos autók imázsának javulására a Continental autóipari alkatrész-beszállító konszern csütörtökön közzétett “Conitnental Mobilitási Tanulmány 2015” felmérése, legalábbis a németországi válaszok alapján.

A németek többségénél például szóba sem jöhet a saját autó megosztása másokkal. A “Conitnental Mobilitási Tanulmány 2015” szerint a megkérdezetteknek csak egy százaléka venné igénybe a car-sharing szolgáltatásokat. Az autósoknak viszont 97 százaléka tartja kényelmes megoldásnak a saját autót, 93 százalékuk pedig egyenesen élvezetesnek. A saját autóval való közlekedés miatt csak keveseknek van bűntudata: 7 százalékuk tartja csak értelmetlennek.

“Az autózás elsősorban érzelmi és jóval kevésbé racionális döntéseken alapul. A többség szívesen autózik, és nem is hajlandó lemondani róla. Középtávon nem is számítunk arra, hogy az autósok számottevő arányban lemondjanak saját járműveikről” – mondta Elmar Degenhart, a Continental vezérigazgatója a tanulmány csütörtöki bemutatóján, akinek szavait a német Focus Online hírportál idézi.

Az elektromos autók annak ellenére, hogy környezetbarát imázsuk van a német autósok körében, nem igazán pendítenek meg érzelmi húrokat. A “Conitnental Mobilitási Tanulmány 2015” megállapításai szerint a megkérdezettek túlnyomó többsége, 72 százaléka kifejezetten környezetbarátnak tartja az elektromos autókat, 67 százalékuk pedig ésszerű megoldásnak. A vásárlási döntésekben meghatározó elvárásoknak – mint a vezetési élvezet (26 százalék), a tetszetős dizájn (26 százalék) és a sportosság (23 százalék) – az elektromos autók még kevéssé felelnek meg.

A hagyományos meghajtású járművekhez képest viszonylag magas beszerzési költség mellett tehát a kidolgozatlan imázs is saját elektromos autó vásárlása ellen szól.

A legutóbbi, “Continental Mobilitási Tanulmány 2011” kutatáshoz képest a felmérésbe bevontaknak minden korcsoportban jóval kisebb hányada tervezi tisztán elektromos autó beszerzését középtávon, azaz négy-tíz éven belül. A 16 és 30 év közöttiek között az arány 47 százalékról 34-re, a 31 és 59 év közöttiek körében 46 százalékról 35-re csökkent. A 60 év felettiek korcsoportjában az arány stabilan 40 százalék.

Külön is kiemeli a tanulmány, hogy a fiatalok körében nulláról 20 százalékra emelkedett azoknak az aránya, akik csak akkor lennének hajlandóak elektromos autóra váltani, ha belsőégésű motoros autót már egyáltalán nem lehetne kapni.

Néhány év tündöklés után meglehetősen elhalványult az elektromos autók imázsa José Avila, a Continental hajtáslánc üzletágat irányító igazgatósági tagja szrint.

Az imázs-csapdából a kiutat a hibrid technológia, vagyis a modern belsőégésű motorok és a villanymotorok kombinációjának alkalmazásában látja a Continental szakembere. “Az elektromos mobilitás elterjedését a 48 voltos technológiát alkalmazó hibrid megoldásokkal lehet legjobban elősegíteni” – vélekedett.

José Avila szerint a hibrid járművek végső soron az elektromos autózás imázsát is javítani fogják, növelik majd az elektromos autók elfogadottságát. A hibrid járművekben az autósoknak lehetőségük nyílik arra, hogy megtapasztalják a tisztán elektromos jármű vezetésének az élményeit – mutatott rá.

A Continental szakembere szerint a mobilitási tanulmány alátámasztotta, hogy az elektromos autózás elterjesztésének  helyes útja a belsőégésű motorok hatékonyságának növelésében rejlő lehetőségek további kiaknázása, és ezzel párhuzamosan a járművek hajtásláncának fokozatos elektromossá tétele.

A “Continental Mobilitási Tanulmány 2015” kutatást a Continental autóipari alkatrész-beszállító konszern megbízásából az infas piackutató vállalat végezte el Németországban és az Egyesült Államokban reprezentatív, Franciaországban, Japánban és Kínában pedig kvalitatív felmérés keretében. A felmérésbe tudományos kutatókat és autóipari szakembereket is bevontak.

Ajánlott tartalom

A Suzuki bemutatta első tisztán elektromos személyautóját

A Suzuki Motor Corporation Milánóban bemutatta első sorozatgyártású elektromos (BEV) modelljét, az e-Vitarát, amely stratégiai jelentőségű a vállalat számára - közölte a cég kommunikációs vezetője hétfőn az MTI-vel.