A Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesületének közleménye

Újabb fogyasztói kutatás mutatott rá, hogy a vásárlók egyre szívesebben választanának fenntartható termékeket, de a félrevezető zöld állítások miatt nehéz beazonosítaniuk a valódi öko változatokat.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete egy nemzetközi projekt keretében hazai fogyasztókat kérdezett a zöld reklámokról, és az Európai Unió Fogyasztóvédelmi Szervezetével (BEUC) összefogva beadványban kéri a szabályozás szigorítását a törvényhozóktól. Az Egyesület évek óta tájékoztató kampányokban igyekszik felhívni a figyelmet a zöldre festés jelenségére, illetve szót emelni a vállalatok félrevezető állításaival szemben. A felmérésből kiderül, hogy a magyar válaszadók közel fele (49%) szívesebben vásárol környezetvédelmi címkével ellátott termékeket, mint címkével nem rendelkezőt. Itthon az átlagnál nagyobb a tudatosság a zöldre festés tekintetében, a válaszadók 44 százaléka állítja, hogy az elmúlt 12 hónapban legalább egyszer észlelt megtévesztőnek tűnő zöld állítást, míg az uniós polgárok 34 százalékának tűnt csak fel ugyanez. Viszont mindössze 3 százalékul vallja magáról, hogy mindig képes felismerni a hamis zöld állításokat. A tanulmány eredményeire támaszkodva a BEUC és tagszervezetei, köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete is ajánlást fogalmazott meg a törvényhozók felé, ami a szabályozás szigorítását szorgalmazza, többek közt a súlyosan környezetszennyező vállalatok zöld (pl. karbon-semleges)reklámjainak a betiltását. Itthon a GVH felé nyújtott be panaszt az Egyesület.

Ajánlott tartalom

Bizakodóbbak a magyar vállalatvezetők, mint egy évvel ezelőtt

A magyarországi vezérigazgatók 54 százaléka a globális, 60 százaléka a hazai gazdaság növekedési ütemének javulásában is bízik 2024-ben a tavalyi rekord pesszimista év után - derül ki a PwC 13. alkalommal elkészített magyarországi vezérigazgatói felméréséből.