A túlevés, mint ételpazarlás – hogyan egyél csak annyit, amire tényleg szükséged van?

Hiába mondja azt a mainstream média, hogy főleg a fejlett nyugati államok felelősek az ételpazarlásért, ez mégsem biztos, hogy teljesen így is van. Az étel pazarlása ugyanis nem csak annyit jelent, hogy a felesleg a kukában landol. Amikor jóval többet fogyasztunk, mint amire szükségünk lenne, az ugyanúgy pazarlás, csak épp még egészségtelen is. Márpedig ez a jelenség létezik, és hazánk az élen jár ebben a formában az ételpazarlás témakörében.

Úgy eszünk, mint a szüleink – pedig nem kéne

Az elhízás oka nem csak a rengeteg felesleges szénhidrátbevitel, amely különféle cukros üdítők és rágcsálnivalók formájában érkezik. Nagyon sokan moderálják az ilyen enni- és innivalókat, mégis csak úgy szaladnak fel a plusz kilók. Az ok általában abban keresendő, hogy sokkal többet eszünk, mint amennyire szükségünk lenne. Ennek az oka sokrétű, de a régi megszokott családi minták is jelentősen rájátszanak. Ma már az emberek többsége irodában dolgozik és autóval jár mindenhová, ráadásul otthon is gyakran a gép és a tévé előtt ülve fejezi be a napját. Még a rendszerváltás előtt ez nem mindig volt így. Ezért sokan azt tanulták meg, hogy egyszerűen annyit esznek, mint ha nekik is mindig gyalog kellene járniuk, kiskertet gondozniuk vagy épp a Téeszben dolgozniuk – ahogyan az elődök többségénél ez megszokott volt. Miért viselkedünk sokan így? Mert a szülők öntudatlanul az olyan ételekre és ételmennyiségre vonatkozó szabályokat adták át, ami az ő idejükben még teljesen jó volt, viszont egy mai – főleg ülőmunkát végző – személynek ez már túl sok. Mégis ezt szoktuk meg, mert egyszerűen ezt láttuk a szüleinktől. Elképzelhető, hogy ma már legalább harminc százalékkal kevesebb élelmet kellene bevinni a szervezetünkbe, mint a korábbi generációknak… Csoda hogy hízunk?

Mi a megoldás?

Mindenképp érdemes átgondolni, hogy mit eszünk és mennyit. Nem rossz ötlet pár napig felírni, majd összeadni a kalóriákat, aztán csökkenteni az adagokat ennek fényében. Viszont arra készüljünk fel, hogy megoldani nem egyszerű a problémát, hiszen kell hozzá némi kitartás. Ennek az az oka, hogy hozzászokott a gyomrunk is, na meg mi is a többlet ételhez, ezért minden bizonnyal eleinte nem lesz egyszerű a megszokott adagjainkból kevesebbet fogyasztani. Viszont ha el akarjuk kerülni a tartós hízást és az egészségügyi problémákat, akkor mindenképp érdemes. Ha pedig felszaladt pár plusz kiló, nem árt betérni valamelyik webáruházba és választani például néhány edzőgépet. A súlyzó mindkét nem számára ajánlott, de mellette hölgyeknek a lépcsőzőgép, férfiaknak főleg a fekvőtámasz keret lehet megfelelő kezdésnek ahhoz, hogy ledobjunk pár kilót.

 

 

 

Partner cikk

Ajánlott tartalom

A Tisza forrásvidékén javít a hulladékhelyzeten a két hazai szervezet

Folyótisztítási és hulladékgazdálkodási programot indított a Tiszai PET Kupa és a Diageo alkoholos italgyártó és forgalmazó vállalata - közölték a CALL-Action program szervezői az MTI-vel szerdán.