A nyugat-európai országokhoz képest Romániában a városi kerékpárút-hálózat szinte teljesen ismeretlen fogalom. Próbálkozások, útszakaszok vannak, de önkormányzati szintű akarat és szándék nélkül a biciklisek még évtizedekig tekerhetnek az autók mellett és között - írja a Nyugati Jelen című aradi napilap a nyugat-romániai kerékpárutakról szóló körképében.

Alig akad kerékpárút Romániában

A nyugat-európai országokhoz képest Romániában a városi kerékpárút-hálózat szinte teljesen ismeretlen fogalom. Próbálkozások, útszakaszok vannak, de önkormányzati szintű akarat és szándék nélkül a biciklisek még évtizedekig tekerhetnek az autók mellett és között – írja a Nyugati Jelen című aradi napilap a nyugat-romániai kerékpárutakról szóló körképében.

Aradon még a tervrajzon sem lehet tekerni a pedált, mert még ez sem készült el. A városi ön­kormányzat eddig annyit tett a kétkerekű és környezetbarát közlekedés érdekében, hogy pénzt különített el a Maros folyó partján végigfutó bicikliút terveire. A Nyugati Jelennek nyilatkozva Bognár Levente alpolgármester arról beszélt, hogy az egész várost behálózó kerékpárút terveinek költsége meghaladná az egymillió eurót (280 millió forintot), de most ekkora összeg nincs erre a célra a város költségvetésében.

Némi reményre ad okot az Arad és Gyula által, a Határokon Átnyúló Együttműködési Program keretében benyújtott európai uniós pályázat. Ebben a két testvérváros úthálózat- és közlekedésfejlesztésre kért pénzt. Arad 400 ezer eurót szeretne kapni, ebből a pénzből állítólag a fejlesztéseken kívül bicikli- és buszsávokat is kialakítanának a városban. A Gyula által benyúj­tott egyik pályázatnak pedig része az Aradig érő bicikliút. Az már biztos, hogy az elkövetkező öt évben Aradnak nem lesz elkészült kerékpárútja, pedig a 2002-ben a városi tanácsban megszavazott stratégiai tervben szerepel: 2010-ben a kerületekben új parkok lesznek, amelyeket kerékpárutak kötnek össze.

Temesváron az idén a néhány utcahossznyi kerékpárút mellett a sugárutak mentén is megjelentek a kerékpárutak – igaz, csak a járdákon, felfestett kerékpársávok formájában. Zsombolya (Jimbolia) a kerékpárutak szempontjából jobban áll a Temes megyei átlagnál. Elkezdő­dött a két kilométer hosszú kerékpárút megépítése, amely meghosszabbítva Zsombolyát Nagyszent­miklóssal (Sannicolau Mare) köti majd össze. Ezen kívül létezik egy elfogadott pályázat, amelyből 10 kilométer kerékpárutat fognak építeni a város területén. Hunyad megye központjában, Déván csupán néhány belvárosi utcában, összesen egy kilométernyi bicikliúton lehet tekerni. A megyeszékhelyen és a közeli Vajdahunyadon azt tervezik, hogy az új belvárosi autós parkolóhelyek kialakításával együtt kerékpárutakat is építenek – ha lesz rá egyszer pénz.

Ajánlott tartalom

AM: szakmai együttműködések, új mintaprojektek segítik az erdőtüzek elleni védekezést

A vegetációtűz az egyik leggyakoribb természeti katasztrófa a világon, amely nemcsak környezeti, hanem társadalmi és gazdasági problémát is jelent - mondta Zambó Péter, az Agrárminisztérium (AM) erdőkért és földügyekért felelős államtitkára kedden, a Budapesten megrendezett Erdőtűzvédelmi konferencián a szaktárca közleménye szerint.