Obama amerikai álma, miszerint 2015-re egymillió elektromos autó rója majd az Egyesült Államok útjait már nem tűnik elérhetőnek az Indiana Egyetem legújabb tanulmánya szerint.
Az autógyárak jelenlegi gyártási intenzitását nézve teljesíthetetlennek tűnik a 2015-re kitűzött cél, és hacsak fel nem pörgetik a gyártást, képtelenség lesz megvalósítani az ország ambiciózus tervét írja a zoldauto.info. Az említett tanulmány szerint ráadásul a fogyasztói kereslet továbbra is bizonytalan, és valószínűleg túl alacsony ahhoz, hogy indokolja a termelés növekedését. A szakértői bizottság által egy év alatt készített tanulmány javaslata alapján a kormánynak inkább technológia-független megoldásokra kellene fókuszálnia, ezzel is ösztönözve minden ’tiszta energiával’ működő jármű gyártóját és hagyni, hogy a piac döntse el, hogy végül melyik technológia lesz a befutó.
Hiába a kormány nagyratörő álma, ha a hétköznapi ember még mindig nem lát igazi alternatívát a villanyautókban, aminek elsősorban az információhiány az oka. Ahhoz, hogy a lehetséges vásárlók nyitottabbá váljanak, és nagyobb bizalommal fogadják az elektromos járműveket, egy államilag támogatott nemzeti elektromos autó demonstrációs programra lenne szükség. Továbbá kiegészítő kutatások és azok eredményeinek publikálása valamint költséghatékony ösztönzők növelhetnék az elektromos autók iránti keresletet. Természetesen a töltési lehetőségek elterjedése és könnyű hozzáférhetősége sem utolsó szempont egy ilyen típusú jármű elterjedésénél, amely nem tudja a meglévő töltőhálózatot használni. Valószínűleg az is nagyban segítené a vásárlási kedv növekedését, ha a vevőknek segítenének az otthoni töltési lehetőségek kialakításában.
„Obama elnök álma nagyon megnyerő, és talán elérhető is lenne, de hatalmas akadályokat kell leküzdeni, amire tömegtermékké válhatnak az elektromos autók,” mondta John D. Graham, az Indiana Egyetem dékánja.
Az egyetemi bizottság elnöke, a Ford Motor Co. volt elnöke, Gurminder Bedi hangsúlyozta, hogy „egy hatásos nemzeti program az elektromos autók elterjesztéséért, nagymértékű együttműködést kíván a gyártók és a kormányzat között, nem hagyva figyelmen kívül a vásárlók igényeit és aggodalmait sem.”
A 13 fős bizottság tanulmányában is hangsúlyozta aggodalmát a megbízhatóság bizonytalanságával kapcsolatban, valamint az elektromos autók értékállóságával kapcsolatban, ami ráadásul a vevők tájékozatlanságával párosul, ezek a tények pedig egyértelműen visszafogják az elektromos járművek piacát. A testület éves értékelése a kormányzat, az autóipar és a környezetvédelmi csoportok szakértőinek bevonásával készült el.