Áram a dobozban

Egy közel tízéves furgon bizonyulhat a következő évek egyik leginkább meghatározó villanyautó-újdonságának – Amerika után Genfben is bemutatkozott a Ford Transit Connect elektromos hajtású változata.

Elektromos haszonjárművet mutatott be a Ford, ami már csak azért is izgalmas hír, mert eddig szinte minden gyár a személyautók alternatív hajtásán dolgozott. Pedig a városi áruszállítás a villanymotoros hajtás ideális terepe: itt különösen nagy az elektromos autók előnye a rövid etapokon rossz hatásfokkal üzemelő, belső égésű erőforrásokkal szemben, amikor pedig vége egy kiszállítási körnek, a következő rakománya bepakolása alatt feltölthetők az akkumulátorok. Arról nem is beszélve, hogy a haszonjármű-piacon is egyre szigorúbbak a károsanyag-kibocsátási előírások (az EU parlamentje az év elején fogadta el az új határértékeket), amelyek teljesítéséhez a gyártóknak kapóra jönnek az átlagukat javító, alacsony emissziós értékű modellek.

 
A Transit Connect Electric modellre ígéretes karrier vár – és nemcsak szülőföldjén, Európában, hanem a tengerentúlon is. A Ford egy évvel ezelőtt elkészítette a kompakt járgány taxiváltozatát, ami az USA számos államában nyerte el a döntéshozók kegyét, és állt szolgálatba Bostontól Dél-Kalifornián át Chicagóig. Ráadásul New York City városvezetése a kultikus sárga Ford Crown Victoria taxik lecserélésére készül, és ha a Transitot választják, egy nyolcezer darabos flotta nyílik meg a kis Ford előtt. A darabszámok persze önmagukban korántsem annyira vonzóak, mint a láthatóság: az USA metropoliszainak turistáit furikázni a létező legjobb PR bármely autógyártónak.
Amerikában december óta forgalmazzák a Transit Connect villanymotoros haszonjármű-változatát, amely most, genfi premierjén már az ötszemélyes kombi karosszériával is bemutatkozott. 28 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátoraival 120 km/óra végsebességre képes a jármű, a hatótávolság 130 kilométer. Álló helyzetből üresen 12, a 410 kilogrammos terhelhetőséget kihasználva 15 másodperc alatt éri el a százas tempót a Ford – a menettulajdonságok tehát rendben vannak. Egyedül a tízórányi töltési időszükséglet nem hangzik biztatóan, de a Li-Ion technológia támogatja a gyorstöltést, így speciális, nagyfeszültségű aljzatról nyilván gyorsabban is menetkész állapotba hozható az autó.


A Ford alternatív üzemanyag offenzívája még csak most indul be. Két éven belül elektromos és hibrid kivitelű kompaktok és egyterűek egészítik ki a márka kínálatát. Egyik sem számíthat azonban olyan publicitásra, mint a Transit Connect, ami egyszerűen jókor volt a legjobb helyen: az idegenforgalomban.

Ajánlott tartalom

A napenergiával működő autók rejtélyes világa feltárul

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.