Autót gyárts, ne szennyvizet

Mint a legtöbb nehézipari üzem, az autógyárak is rengeteg vizet használnak fel. A Ford azonban hadat üzent ennek a pazarlásnak.

Ha fel kellene sorolni, milyen erőforrásokra van szükség egy autó előállításához, a nyersanyagok és az energia mellett aligha jutna eszébe az átlagembernek a víz. Pedig mire az acélból gépészeti elem, a nyers panelekből fényezett karosszéria, az alkatrészek kaotikus kupacából menetkész, csillogó gépkocsi lesz, rengeteg víz megy veszendőbe – jelenleg nagyjából ötezer liter. Víz kell a fémmegmunkáló gépek hűtéséhez, a festőüzem működtetéséhez, a kárpitok gyártásához és még számtalan olyan részfolyamathoz, amelyekkel talán tisztában sem vagyunk. Mindezzel nem lenne semmi gond, ha korlátlanok lennének a föld édesvíz-készletei. Csakhogy amikor alaszkai és észak-kanadai önkormányzatok aranyáron exportálják a föld gazdag, ám sivatagos régióiba gleccsertavaik tartalmát (megágyazva ezzel egy felmérhetetlen ökológiai katasztrófának), és amikor a bolygó lakossága zabolátlan mértékben gyarapszik, minden csepp ivóvízért érdemes és kell is harcolni.

A Ford ezért még az ezredfordulón átfogó víztakarékossági projektbe fogott. Akkoriban 9,5 köbméter vizet használtak el egyetlen autó gyártásához, ám ezt különböző innovatív technológiai megoldások alkalmazásával mostanra nagyjából a felére csökkentették. Ezzel mintegy 40 milliárd liternyi vizet takarítottak meg, ami 105 ezer átlagos amerikai háztartás éves vízfogyasztásának felel meg – hogy ennyi víz hány afrikai gyermeket (és hány hektár földterületet) mentene meg a kiszáradástól, abba belegondolni is szédítő. A megtakarításokat egyrészt a gyártási folyamatok átalakításával érte el a Ford; számos gyárában például minimális kenést igénylő gépsorok működnek, ami az elengedhetetlen vízhűtés mellett hígabb víz-olaj keveréket, ezáltal jóval (évi félmilliós darabszám mellett több mint egy milliárd literrel) kevesebb szennyvizet jelent.

Ford
Szintén fontos a különböző víztisztítók szerepe: egy biológiai szűrőrendszer például a rajta átvezetett ipari szennyvíz kétharmadát képes, ha nem is iható, de termőföldek öntözésére maradéktalanul alkalmas állapotba hozni – ráadásul ezeket a rendszereket a környezetszennyezés szempontjából különösen érzékeny régiókban, például indiai és kínai gyártóüzemeiben is alkalmazza a Ford. Ezek és további fejlesztések révén évről évre csökkenthető az autógyártás vízigénye. A Ford tervei szerint 2015-re átlagosan 3,5 köbméter vízből kihozható lesz majd egy autó, azaz másfél évtized leforgása alatt alig több mint egyharmadára csökken az iparág vízigénye. Bárcsak ugyanezt mondhatnánk el az üzemanyag-fogyasztásról is.

Ajánlott tartalom

A hibrid autók eladása továbbra is emelkedést mutat

Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.

Nincs hozzászólás

  1. Még fontosabb:

    Autót gyárts,ne ipari hulladékot!

    “Mindent a jövő energiájáról”?
    Szünjön meg ez a web,de ne hazudjon többet.

    Radikális változást követelünk!

  2. te szűnj már meg inkább

  3. innovativ vagyok,és ha kell ebben radikális.

    nem tűrök félrevezetést.

    Radikális változást itt is!