Az Apple az elektromos autók úttörője, a Tesla Motors felvásárlására hajt – robbantotta a bombát a San Francisco Chronicle.
Tavaly késő ősszel az üzleti sajtót már körbejárta egy ilyen pletyka, arra alapozva, hogy európai befektetési bankárok ajánlották Tim Cook Apple-vezérigazgatónak az autós céget, mint tökéletes felvásárlási célpont. A mostani hírnek ennél már több alapja van, az Apple felvásárlásokért felelős vezére, Adrian Perica ugyanis az utóbbi időben rendszeresen feltűnik a Teslánál, és hosszas tárgyalásokat folytat Elon Musk cégvezérrel. Állítólag Musk többször találkozott Tim Cookkal is titokban az Apple főhadiszállásán.
Perica 2009 óta dolgozik az Apple-nek, és kizárólag cégfelvásárlásokat intéz és készít elő, a legutóbbi negyedévben a vállalat 525 millió dollárját költötte el. Az Apple-nek nem igazán szokása hatalmas összegekért cégeket felvásárolni, az utóbbi években tipikusan az egy-két százmillió dolláros nagyságrendben költöttek egy-egy, a szűk szakmán kívül ismeretlen cég megvételére (ellentétben például a Google-lel és a Microsofttal, akik simán kitesznek 5-10 milliárdokat is az asztalra, és olyan nagy nevű célpontokra is lőnek, mint a Motorola, a Nokia vagy a Skype). A részvényesek azonban régóta morgolódnak azon, hogy ennek változnia kellene, az Apple ugyanis gigászi, 160 milliárd dolláros készpénztartalékot halmozott fel. A befektetők pedig azt szeretnék, hogy ez a pénz ne csak álljon, hanem az Apple használja, forgassa, fektesse be.
Bár a nyomás nagy a cégen, hogy kezdjen valamit a pénzével, egy nem annyira egyszerű. Különféle adóoptimalizálási trükkök miatt azonban az Apple a nagy techcégekhez hasonlóan a nyeresége túlnyomó részét papíron tengerentúli leányvállalatoknál realizálja. A cég vagyona így nem Amerikában van, és ha hazavinnék (hogy például osztalék formájában kifizessék a részvényeseknek), rögtön egy 30 százalékos adóval jelentkezne az amerikai adóhivatal a cégnél. A legjobb módja tehát a hatalmas készpénzvagyon apasztásának a cégfelvásárlás, hiszen a vevő papíron lehet akár az Apple valamelyik európai kirendeltsége is. A Tesla tőzsdei értéke egyébként jelenleg 24-25 milliárd dollár.
Az Apple-nek azért is szüksége lenne egy nagy dobásra felvásárlás-fronton, mert az iPhone és az iPad sikerei által hajtott cég kezd lassulni. 2010-ben álltak elő utoljára igazi nagy durranásnak számító új termékkel (ez volt az iPad), és az okostelefonok és tabletek terén a konkurencia mára bőven beérte az Apple termékeit. A pletykák szerint az Apple okosórával és okostévével készül idén, de mindezeknél sokkal nagyobb dolog lenne, ha rátenné a kezét a Szilícium-völgy legmenőbbnek és leginnovatívabbnak tartott cégére, a Teslára.
Nem lehet nem észrevenni, hogy a Tesla most pont olyan, mint az Apple volt pár éve. A vetélytársakat messze leköröző technológia, bátor újítások, és a hitech és a design egyedülálló ötvözetére építő siker. Plusz Elon Musk személyében egy olyan karizmatikus cégvezér, amilyen Steve Jobs halála óta nem volt a Szilícium-völgyben. Az Apple számára létfontosságú, hogy mindig az övé legyen a Következő Nagy Dolog a techvilágban. És a Következő Nagy Dolog ma a Tesla elektromos autója.
A legenda szerint Steve Jobsnak nagy álma volt az iCar, az Apple-féle okosautó, ami a Tesla autógyártási hátterével és az Apple szoftveres megoldásaival nagyon közel kerülhetne ahhoz, hogy megvalósuljon. Ráadásul az idő sürget, hiszen a Google már rég tesztelési fázisban van a maga intelligens autóival – igaz, ott egyelőre nem szól a fáma arról, hogy maga is gyártaná a járműveket, inkább azt pletykálják, hogy az Androidhoz hasonlóan licencelné az autókat okosautóvá tevő szoftvert.
Persze az is lehet, hogy a csúcsvezetői találkozóknak nagyobb a füstje, mint a lángja. Elképzelhető, hogy nem felvásárlásról van szó, csak a két cég szorosabbra fűzi a pertnerséget. Adja magát a feltételezés, hogy az Apple szeretne bekerülni a következő Tesla-modellbe például egy iPad-szerű érintőképernyő-műszerfallal, vagy a Siri technológiájára építő hangvezérléssel. Logikus lenne az Apple érdeklődése a Tesla akkumulátor-technológiája, és a nemrég bejelentett óriási akkumulátorgyára iránt, ami a világ legnagyobbja lesz, és Amerikában épül, csökkentve az amerikai cégek függését a távol-keleti alkatrészgyártóktól és beszállítóktól.
forrás: index.hu