A Vasembert filmvászonra ihlető Elon Musk a Szilícium-völgy egyik legérdekesebb alakja, akiről már biztosra vehető, hogy az internetes fizetés és az űrutazás után az elektromos autók iparágát is forradalmasítja.
A napenergiával tölthető Tesla modellekkel olyan fejlődési tempót diktál, amelyet nehezen tudnak követni, a környezetet kímélő jármű ráadásul az Apple érdeklődését is komolyan felkeltette. Megmutatjuk miért.
A globális felmelegedés csak egy, de a legfontosabb azon veszélyes tényezők közül, amelyek egyre inkább sürgetik a megújuló energiaforrások használatát. Főként a benzingőzös közlekedésben, amelynek káros hatásait a világon mindenki érzi, a városlakók különösen. Az olajtermelők lobbija árnyékában néhány éve még elképzelhetetlennek tűnt, hogy az ezt megvalósító elektromos autók könnyen használhatók és megfizethetők lesznek, de a techvilág egyik leginkább figyelemreméltő alakja, Elon Musk másként gondolta.
A Tesla Motors megalapítása után persze sokan szkeptikusak voltak vele és ötleteivel szemben is. 2008-ban talán csak a hibrid hajtású Toyota Prius amerikai sikere tartotta életben a cége által képviselt irányt, de kicsit később, 2012-ben is éles elnökjelölti vita zajlott a Tesla támogatásáról. Végül az energiaügyi minisztérium zöld utat adott az elektromos autógyártó terveinek, azóta pedig a vállalat elképesztő fejlődésen megy keresztül.
Napsütötte 90 másodperc, csak ennyi kell hozzá
A Tesla autókat napenergiával töltik, speciális állomásokon. Észak-Amerikában jelenleg 97, Európában 23, Ázsiában pedig 3 ilyen létezik. Jó ideig érthető volt, hogy a számuk, és ezzel együtt az autók eladásából származó bevétel csak lassan növekszik. Az állomásokon ugyanis 30 percet kellett várni egy teljes töltésre, ezért állították őket szupermarketek közelébe. Ez pedig rengeteg idő, még azzal együtt is, hogy a gyártó saját töltőállomásain ingyen lehet feltankolni a Tesla eddigi legnagyobb sikerét hozó Model S-t. Az autó például nálunk egyelőre 40 millió forintba is kerülhet, aki pedig ennyit kifizet érte, az alighanem jobban örülne a pénzes, de gyors tankolásnak.
Tavaly azonban Elon Musk hihetetlen bemutatóval lepte meg a világot: a Tesla Model S 90 másodperces feltöltésével. A másodperc nem elírás, íme a bizonyíték.
<iframe src=”//player.vimeo.com/video/68832891″ width=”500″ height=”281″ webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>
Itt kezdték el vakarni a fejüket a hagyományos autóipar vezetői, az érdeklődők pénztárcái pedig kinyíltak. Olyannyira, hogy mára Kalifornia állam tehetősebb vidékein majdhogynem népautónak számít a Model S. Ennek is köszönhető, hogy elkezdhetett terjeszkedni a Tesla, és a tervek szerint 2015 februárjában már a százhoz közelít majd az európai töltőállomások száma. De nem csak a töltőállomások, hanem az új fejlesztések, így pedig a szabadalmaik száma is egyre csak növekszik.
Vasembertől lopni szabad, sőt ajánlott
A Tesla idén megdöbbentette az Apple és Samsung dollármilliárdos szabadalmi pereihez szokott techvilágot: egyik napról a másikra az összes szabadalmát bárki számára felhasználhatóvá tette. A nyílt nyerőkártyák kihasznalását mindössze ahhoz köti, hogy felhasználásuk legyen jóhiszemű, ne a hagyományos technológiát, hanem az elektromos autóipart erősítse. A feltétel betartásáról természetesen a Tesla előzetesen tárgyal az érdeklődőkkel, mielőtt kiadná szabadalmait. “Többen gyártanak majd elektromos járműveket, ha szabad az út, mintha tele lenne akadályokkal” – nyilatkozta az alapító Elon Musk, akinek személye is megér egy misét.
A köztudatba úgy vonult be, mint az igazi Vasember, ugyanis a népszerű képregény-feldolgozás főszereplője, Robert Downey Jr. bevallotta: Elon Muskról mintázták a filmekben játszott karakterét. A sokszor érdekes nyilatkozatai és stílusa, valamint munkamániás életvitele mellett azonban egy elképesztő technikai újítással is erősítette ezt a hasonlóságot. Talán saját népszerűsége növelése miatt is tette, de akkor sem vehető el tőle az érdem: megvalósította a filmben látott, gesztusokkal irányítható 3D-s interfészt, ezzel pedig a mérnökök modellezési lehetőségei előtt eddig ismeretlen távlatokat nyitott meg.
A teljes cikk itt olvasható.